Coss Ear2
lakbima.lk
COSS Ear 1
                                                                                        එසැනින් පුවත් | ගොසිප් | විශේෂ පුවත් | සුන්දර ලක්බිම | ව්‍යාපාරික පුවත්     

ලංකාවේ ත්‍රීවීල් තහනම් කරයිද?

 
තුන්රෝදය යනු දුප්පත් ‍පොහොසත් කොයි කාගෙත් වාහනයකි. ඉලෙක්ට්‍රික්, හයිබ්‍රිඩ් ආදී සුපිරි රථවලින් ගමන් බිමන් යන ලොකු ලොකු උදවිය පවා තම වාහනය කැඩී ගරාජයෙන් ගෙදර ගේනතුරු බොහෝ විට ගමන් කරන්නේ ත්‍රිරෝද රථවලිනි. දුම්රියෙන් හෝ බසයෙන් ගමන් කරන ඇතැම් මගීන් පවා හදිසියකදී ගොඩවෙන්නේ ත්‍රිරෝද රථයකටය. ලෙඩකදී දුකකදී කරදරයකදීත් අසරණ වන සැමට පිහිට වන්නට සිටින්නේ තුන්රෝදයයි. මේ අනුව ත්‍රිරෝද රථය මගීන්ගේ සමීපතම ප්‍රවාහන සේවාවක් බවට පත්ව ඇත්තේය. 
එසේ නමුදු ප්‍රවාහනයේදී ඇතිවන අනාරක්ෂිත බව, නාගරික සංවර්ධනයට බාධා පැමිණීම ආදී කාරණා නිසා ත්‍රිරෝද රථය මෙරට සමාජයෙන් බැහැර කළ යුතු බවට නොයෙකුත් මතවාද ඉදිරිපත් වන්නේ කලක පටන්ය. මේ යෝජනාව මෑතකදී යළි කරළියට පැමිණ තිබෙන්නේය. ඒ පසුගිය අයවැය යෝජනාවලිනි. 
ත්‍රිරෝද රථ කර්මාන්තයේ අනාගතය කෙබඳු වේදැයි මේ වනවිට පවතින්නේ මතවාදමය තත්ත්වයකි. මේ නිසාම ත්‍රිරෝද රථ කර්මාන්තයට සම්බන්ධ අංශ කීපයක් වෙතින් අදහස් විමසන්නට අපි උත්සාහ කළෙමු. 
අප සමග ප්‍රථමයෙන් සම්බන්ධ වූයේ සමස්ත ලංකා ත්‍රිරෝද රථ රියැදුරන්ගේ සහ හිමිකරුවන්ගේ සංගමයේ සභාපති, සුදිල් ජයරුක්ය.
“නගර සංවර්ධනයත් සමග ත්‍රිරෝද රථය බොහෝ විට සමාජයෙන් ඉවත් වෙන්න ඉඩකඩ තියෙනවා. රජය විටින් විට අපේ රටෙන් ත්‍රිරෝද රථ ඉවත් කරන්න ඕන කියන එක ඉස්මතු කර තිබෙනවා. ඇතැම් දේශපාලනඥයන් හරියට ආකල්පේ හඳුනාගන්නේ නැතිව ත්‍රීවීල් අයින් කරන්න ඕන කියන වචනේ පාවිච්චි කරන බවක් පේනවා. නමුත් ඒකෙන් කියැවෙන්න ඕනේ ත්‍රිරෝද රථ සම්පූර්ණයෙන් ඉවත් කිරීමක් නමෛයි. සංවර්ධනය වන ප්‍රධාන නගරවල ත්‍රිරෝද රථ ධාවනය කිරීම යම් කිසි විධියකින් සීමා කරන්න පුළුවන්. අපි රජයෙන් ඉල්ලීමක් කළා 2018 අයවැය යෝජනා මගින් සංවර්ධනය වන නගරවලින් ත්‍රිරෝද රථ ඉවත් කිරීමට අවශ්‍ය වන්නේ නම් අපි රෝද හතරකට යන්න කැමැතියි. නමුත් වාහනේ වෙනස් වුණත් රියැදුරා වෙනස් නොවිය යුතුයි කියලා. ඒ වගේම අද සිදුවන වායු දූෂණයට පිළියමක් විදියට අපි යෝජනා කළා විදුලි ත්‍රිරෝද රථයක් හඳුන්වා දෙන ලෙස. ත්‍රිරෝද රථ සඳහා අවශ්‍ය නියාමන අධිකාරියක් පිහිටුවීම, සංවර්ධිත නගරවලට ත්‍රිරෝද රථ වෙනුවට කුඩා ප්‍රමාණයේ කාර් ලබා දීම. නගරයෙන් පිට තිබෙන ත්‍රිරෝද රථ සඳහා විදුලි ත්‍රිරෝද රථයක් හඳුන්වා දීම කියන යෝජනා අපි ඉදිරිපත් කළා. 
අපේ සංගමය යටතේ සිටින ලක්ෂ තුනහමාරකට අධික ත්‍රිරෝද රථ රියැදුරන්, රියැදුරන් විදියට ඒ වගේම පරිසර හිතකාමී පුරවැසියන් විදිහට සමාජයට වැඩදායී කටයුතුවලට අපේ කිසිදු විරුද්ධත්වයක් දක්වන්නේ නැහැ. රියැදුරා වෙනස් නොවී පදවන වාහනය වෙනස් වූවාට කිසිදු ප්‍රශ්නයක් නැහැ. අපිම තමා යෝජනා කරන්නේ සංවර්ධනය වන නගරවලට රෝද හතරක් ලබාදෙන්න කියලා. නමුත් ඒ සඳහා අපට රජයේ පූර්ණ අනුග්‍රහය ලැබිය යුතුයි.
එසේ වුවද ත්‍රිරෝද රථය වෙනුවට රෝද හතරක් පැදවීමට අකමැති ත්‍රිරෝද රථ රියැදුරන් පිරිසක්ද අපේ රටේ සිටින බව අපට දැනගන්න ලැබෙන්නේය. ෙදෙනික ජීවිතය බොහෝම අපහසුවෙන් ගැටගහගන්න අපිට කාර් ගන්න කොහෙන්ද වත්කම්, ත්‍රිරෝද රථයකට ගොඩවූ අවස්ථාවකදී එක් රියැදුරු මහතෙකුගෙන් අපට අසන්නට ලැබුණේ මෙවැනි අ¼ෙදා්නාවකි. සමස්ත ලංකා ත්‍රිරෝද රථ රියැදුරන්ගේ වෘත්තිය සමිතියේ සභාපති ලලිත් ධර්මසේකර මේ පිළිබඳව දක්වන්නේ මෙවන් අදහසකි.
“ත්‍රිරෝද රථ මුල්වරට ලංකාවට ගෙන්වන්නේ 1978දී. ඒ වනවිට සමාජයේ ප්‍රචලිතව තිබුණේ කාර් රථ. මේ කුලී කාර් අද ත්‍රීවීල් පාර්ක් වගේ හන්දියක් ගානේ තිබුණා. එතකොට පැහැදිලිව පෙනුණා ත්‍රිරෝද රථය කාර්වලට වඩා ආකෘතියෙන්ම වෙනස් බව. කරේ තියාගෙන ගිය දෝලාවෙන් රික්ෂෝවට යොමුවුණු ප්‍රවාහන ක්‍රමය තමයි ටැක්සියක් දක්වා වැඩිදියුණු වෙන්නේ. රික්ෂෝව නිෂේධ වුණාට පස්සේ ඒ තැන ටැක්සි කාර් එකට ලැබි ඇති විට තමයි ත්‍රිරෝද රථයේ ආක්‍රමණය සිදුවන්නේ. 
රටේ ආර්ථිකය කොයිතරම් දියුණු වුණත් ත්‍රිරෝද රථයේ හැඩය වෙනස් වීම හෝ ත්‍රිරෝද රථය ඉවත් කරලා කාර් එකක් දැමීම කියන කතාව මම නම් ත්‍රීවීල් කාරයෙක් හැටියට ගණන් ගන්නේවත් නැති තරම්. ත්‍රිරෝද රථයේ භූමිකාව නැති වෙන්න ලංකාව දියුණුවේ තව කොච්චර දුරක් යන්න වෙයිද කියන එකයි කතාව. රජය හෝ කවුරු හරි කියනවා නම් කාර් එකක් හඳුන්වලා දෙනවා කියලා ඒක අපබ්‍රංසයක්. අමුතුවෙන් කාර් එකක් හඳුන්වලා දෙන්න ඕනේ නැහැ. මොකද දැනටමත් කාර් ඕනෑ තරම් තියෙන්නේ. ත්‍රිරෝද රථයේ භූමිකාව සඳහා කවදාවත් මේ රටේ කාර් හඳුන්වාදීම ප්‍රායෝගික වෙන්නේ නැහැ. ඒ වගේම කරන්නත් බැහැ කියලා. අපි කියනවා දැනටමත් ත්‍රිරෝද රථය ගැන අසාධාරණ, අර්ධ සත්‍ය සහ බොරු මතවාදයන් ගෙනියනවා. ත්‍රිරෝද රථය මේ රටේ ඉදිරි ගමනට බාධාවක් කියලා. මේ විදියට කියන කොයි කවුරුත් අමතක කරනවා ත්‍රිරෝද රථය මේ රටට කරන සේවාව. ප්‍රවාහනය නොමැති තැන සංවර්ධනය ඇන හිටිනවා කියනවනේ. එතකොට මේ රටේ ත්‍රිරෝද රථයෙන් ප්‍රවාහන පහසුකම් සපයාගන්න අහිංසක මිනිසුන්ගේ ප්‍රවාහනය තමයි මේ ඇන හිටින්න යන්නේ. දැනට ලංකාවේ හයර් දුවන ත්‍රිරෝද රථ ලක්ෂ 6ත් 7ත් අතර ප්‍රමාණයක් තිබෙනවා. ඉතින් මේ කතන්දර ප්‍රායෝගික දැයි කීපවරක් සිතා බැලිය යුතුයි“. 
සැබැවින්ම ත්‍රිරෝද රථය වෙනුවට මෝටර් රථයක් හඳුන්වා දීම ප්‍රායෝගික වන්නේද යන්න අප තවදුරටත් විමසා බැලුවෙමු. ලංකා ස්වයං රැකියා වෘත්තිකයන්ගේ ජාතික ත්‍රිරෝද රථ සම්මේලනයේ සභාපති සුනිල් ජයවර්ධන මේ පිළිබඳව අදහස් දක්වන්නේ මෙසේය.
“මෙවර අයවැයේදී මංගල සමරවීර ඇමැතිතුමා තමයි කිව්වේ ත්‍රීවීල් වෙනුවට මෝටර් රථ හඳුන්වාදීමේ කතාව. අපිට මේ සඳහා සාකච්ඡාවකුත් දුන්නා මංගල සමරවීර ඇමැතිතුමාගේ ‍‍‍ජ්‍යෙෂ්ඨ මූල්‍ය උපදේශකවරයෙකු සමග. එතනදී අපිට කිව්වේ ලංකාවේ තිබෙන ත්‍රිරෝද රථ බංග්ලාදේශයට විකුණන්න සූදානම් කර චීනයෙන් නව ත්‍රිරෝද රථයක් හඳුන්වලා දෙන්න යනවා කියලා. ත්‍රිරෝද රථයක් වගේම කාර් එකක් කියන දෙකම හඳුන්වලා දෙන්න යන බව පැවැසුණා. 
මෙතන ගැටලුව තියෙන්නේ ත්‍රිරෝද රථයක් වෙනුවට තවත් ත්‍රිරෝද රථයක් හඳුන්වා දීම. එය ප්‍රායෝගික නැහැ කියලයි අපට නම් හැඟෙන්නේ. මොකද ඇමැතිවරයා හා මෝටර් රථ දෙපාර්තමේන්තුව පවා කියන්නේ රෝද 3ක් තියෙන නිසා ත්‍රිරෝද රථය අනාරක්ෂිතයි කියලා. එහෙම නම් ඉන්දියාවෙන් ගෙනා ත්‍රීවීල් නතර කරලා ඒක බංග්ලාදේශයට විකුණලා චීනයෙන් ආයෙත් ත්‍රීවිල් ගේනවා නම් ඒකට විසඳුමක් ලැබෙන්නේ නැහැනේ.
මෙගා නගර සැලසුම් යටතේ කාර් එකක් ලක්ෂ 14ක් වගේ මුදලකට ගන්න පුළුවන් කියලත් එහිදී ඇමැතිවරයා අපට කිව්වා. අපි කියනවා රටේ සංවර්ධනයත් එක්කම කාර් එකක් හඳුන්වලා දුන්නට කමක් නැහැ. ඒත් ආයෙත් ත්‍රීවීල් එකක්ම හඳුන්වා දෙනවා නම් එතන ගැටලුවක් තියෙනවා. ඒක ප්‍රායෝගික නැහැ කියලා. මේ ඉදිරිපත් කරන ප්‍රකාශවල කිසිම පැහැදිලිතාවක් නැති බවයි පේන්නේ. දෙසැම්බර් 31 සිට මීටරය අනිවාර්යයි කිව්වා. නමුත් ඒකත් තවම ක්‍රියාත්මක නැහැ. මේ වගේ ප්‍රකාශ ඇයි මේ විදිහට වගකීම් විරහිතව කරන්නේ කියලා ආපිට ප්‍රශ්නයක් තිබෙනවා. 
ඇත්තටම මේ කාරණා ගැන ත්‍රිරෝද රථ රියැදුරන්ගේ කිසිදු ප්‍රතිචාරයක් නැහැ. මොකද ඇමැතිවරු කරන ප්‍රකාශ ගැන අපිට කිසිදු විශ්වාසයක් නැහැ. අපේ රියැදුරන් ඉලෙක්ට්‍රික් ත්‍රිරෝද රථවලට කැමැති නැහැ. ඔය කියන ඉලෙක්ට්‍රික් ත්‍රීවීල් එක ලක්ෂ 13ක් වෙනවා. දැන් තිබෙන ත්‍රිවීල් එකත් හත්ලක්ෂ හැටපහන්දහසකට කිට්ටු වෙලා තිබෙනවා. මේ වගේ මුදලක් දීලාවත් දැන් තියෙන ත්‍රීවීල් එකක් ගන්න අසීරු මිනිසුන්ට ලක්ෂ 13,14 ක් දීලා ත්‍රීවීල් එකක් හෝ කාර් එකක් ගන්න පුළුවන් කමක් නැහැ. දැන් තිබෙන රාමුව ඇතුළේ මේ තත්ත්වය ප්‍රායෝගික නැහැ. අපිට සැකයක් තිබෙනවා මීගමුව වගේ සංචාරක කලාපවල තිබෙන අපේ ටැක්සි සේවාව වෙනත් රටවලට විකිණීමේ සූදානමක් මේ අස්සේ තිබෙන බවට. මේ වනවිට මෙවැනි ආන්දෝලන නිසා ත්‍රිරෝද රථ විකුණා ගන්න බැරිවත් රියැදුරන් අසරණ වෙලා. අපිට ඕන සාධාරණ විදිහේ වාහනයක්. ඒ වගේම නැවතුම් රිය‍පොළක්”.
මහජනතාවට දුකේදී සැපේදී ළඟ සිටින මිතුරා වන ත්‍රිරෝද රථ කර්මාන්තයේ හෙට දවස මේ අනුව පවතිනුයේ අවනිශ්චිත තත්ත්වයකය. ත්‍රිරෝද රථ සම්පූර්ණයෙන්ම ලංකාවෙන් ඉවත් කර ඒ වෙනුවට අඩු වියදම් මෝටර් රථයක් හඳුන්වා දෙන්නේ නම් එය අනාරක්ෂිත රෝද තුනට කරනා සුවිශාල සාධාරණයකි. එමෙන්ම විද්‍යුත් ත්‍රිරෝද රථව ප්‍රායෝගික භාවයේද විවිධ ගැටලු පවතී. මේ කෙසේ හෝ වේවා රෝද තුනක් උඩ හීන ගොඩක් තබාගෙන සිටින, දරුපවුල් ‍පෝෂණය 
කරන ලක්ෂ ගණනක් ත්‍රිරෝද රථ වෘත්තිකයන්ගේ හද ගැස්මද මේ ගැටලුව තුළ සැඟව පවතින්නේය. එබැවින් මෙම තත්ත්වයට සාධනීය විසඳුමක් රජය පාර්ශ්වයෙන් ලැබිම අනිවාර්ය තත්ත්වයක් බව පෙනේ. 
 
 සමන්මලී නැලිගම
 
IMAGE

බාර් තහනමට එරෙහිව උසාවි ගිය සමනලී කියන කතාව

IMAGE 2018 Jan 22 13:49
කාන්තාවන්ට මත්පැන් මිලට ගැනීම සහ අලෙවි කිරීම සඳහා වාරණයක් මෙරට නීතියේ පවතින බව බොහෝ අය...
Views - 1341

දෙහිඅත්තකණ්ඩියේ ජන්ද බලය මන්දො කරන හේනානිගල කැකුළි

IMAGE 2018 Jan 22 12:40
ලබන දහ වැනිදා පැවැත්වෙන පළාත් පාලන ඡන්දයේදී දෙහිඅත්තකණ්ඩිය ප්‍රාදේශීය සභාව මෙරට මැතිවරණ...
Views - 847

නෙවිල් ප්‍රනාන්දු රෝහලේ විස්මිත පොත් දොරට වැඩුමක්!

IMAGE 2018 Jan 22 10:33
පොත් දොරට වැඩීමේ උත්සව අප බොහෝ දෙනෙකුට හොඳින් ‍හුරුපුරුදුය. ප්‍රසිද්ධ දේශනාගාර සහ ශාලාවල,...
Views - 654

බස් එකේ ඉන්න කාගේ හරි චේන් එකක් කඩාගන්න මට හිතුණා

IMAGE 2018 Jan 21 12:54
ජීවිතේ අපි අත් විඳපු සමහර අත්දැකීම් අපේ හිත පතු‍ලේ හැංගිලා හිතටම කා වැදිලා හැමදාමත් තියෙනවා....
Views - 3120

මේක විහිළුවක් නෙමෙයි සමහර විට යාළුකම් නැතිවෙයි

IMAGE 2018 Jan 21 12:30
මඟුල් කපුකම් කරනවාට වඩා තමන්ට ලැබෙන්න තියෙන මුදල් ටික එකතු කර ගත්තොත් හොඳයි කියලා හිතපු...
Views - 2721

බ්‍රොයිලර් කාපුවාම හෘද රෝග-දියවැඩියාව හැදෙනවාමයි

IMAGE 2018 Jan 21 11:38
කුකුළු මස් සහ පීකුදු ආහාරයට ගැනීම පිළිබඳ මේ දිනවල සමාජයේ උණුසුම් කතිකාවක් ගොඩ නැගෙමින් පවතී....
Views - 3014

Please publish modules in offcanvas position.

X

Right Click

No right click