lakbima.lk
2017-07-20 ඇමෙරිකා ඩොලරය ගැනුම් මිල රු.151.6800 , විකුණුම් මිල රු.155.4800 | බි‍්‍රතාන්‍යය පවුම ගැනුම් මිල රු.196.8000 , විකුණුම් මිල රු.203.4600 | යුරෝ යුරෝපය ගැනුම් මිල රු.173.6700, විකුණුම් මිල රු.180.2000 | ස්වීස් ප‍්‍රෑන්ක් ගැනුම් මිල රු.157.7400 , විකුණුම් මිල රු.164.0300 | කැනඩා ඩොලරය ගැනුම් මිල රු.119.6100 , විකුණුම් මිල රු.124.3000 | ඔස්ට්‍රේලියා ඩොලරය ගැනුම් මිල රු.119.5300 , විකුණුම් මිල රු.124.8000 | සිංගප්පූරු ඩොලරය ගැනුම් මිල රු.110.3500 , විකුණුම් මිල රු.114.3700 | ජපානය යෙන් ගැනුම් මිල රු.1.3485, විකුණුම් මිල රු.1.3993 |

'උඹ කරන රස්සාව හැම තිස්සෙම ඔළුවේ තියා ගනින්'

මෙය තවමත් අපේ බොහෝ හාම්පුතුන්ගෙන් සේවකයන්ට නිතර අසන්නට ලැබෙන අවවාදයකි. එහෙත් 'රස්සාව ගෙදර ගෙනියන්න එපා' යනුවෙන් සේවකයන්ට අවවාද දෙන නව නීතියක් දැන් ප්‍රංශයේ ක්‍රියාත්මක වේ. මෙම නීතිය හැඳින්වෙන්නේ විබන්ධනය වීමේ නීතිමය හිමිකම (Right to Disconnect law) යනුවෙනි. ප්‍රංශයේ ක්‍රියාත්මක වන මෙම නව නීතිය අනුව රැකියාවෙන් බැහැරව සිටින විට රැකියාව හා සම්බන්ධ ඊමේල් ඇතුළු විද්යුත් සන්නිවේදන කටයුතු වල යෙදීම තහනම්ය.

මෙය වඩාත් සරළ ලෙසින් කිව හොත් කාර්යාලයේ හෝ සේවා ස්ථානයේ රැකියාව 'ගෙදර ගෙන යාම' මෙම නීතියට අනුව තහනම් වේ.

මෙම නීතිය සම්පාදනය කිරීමේ පුරෝගාමී වී ඇත්තේ කාන්තාවකි. ඇය ප්‍රංශ ජනතාවාදී පක්ෂය නියෝජනය කරමින් කම්කරු ඇමති ධුරය හොබවන 39 හැවිරිදි මීරීයම් එල්. කොම්රි (Miriam el Khomri) ය.  ඇගේ මෙම යෝජනාවට පදනම් වී ඇත්තේ රැකියාව හා පෞද්ගලික ජීවිත 'එකිනෙකට' සම්බන්ධ කර ගැනීමෙන් රැකියා ජීවිතය සේම ගෘහ ජිවිතයද අසාර්ථක වන බවට ඇය විසින් කරන ලද නිරීක්ෂණ මාලාවකි.

මීරීයම් එල්. කොම්රි (Miriam el Khomri)

ඒ නිසා ජාතික ශ්‍රම ඵලදායකත්වයේ පවා පසුබෑමක් ඇතිවිය හැකි බව ඇය අවධාරණය කරයි.

සේවකයන් සේවයෙන් බැහැර අවස්ථා වලදී ඊමේල්, දුරකථන වැනි විද්යුත් සන්නිවේදන ක්‍රම මගින් රැකියාව හා සම්බන්ධ වීම ප්‍රංශය පාර්ලිමේන්තු පනතක් මගින් තහනම් කොට තිබේ.

2016 වසරේ පෙබරවාරි 17දා ඇය විසින් ප්‍රංශ පාර්ලිමේන්තුවට ගෙනා පනත් කෙටුම්පත 2016 අගෝස්තු 8දා පාර්ලිමේන්තුවේ සම්මත කර නීතියක් බවට පත් කර ඇත.

කාර්ය මණ්ඩලයේ පනස් දෙනෙකුට වඩා සේවයේ නියුතු ආයතන වලට බලපාන මෙම නීතිය නිසා ඒවායේ හාම්පුතුන් කාර්යාල වේලාවෙන් බැහැර අවස්ථාවල තම විද්යුත් සන්නිවේදන ජාල අවහිර කොට ඇත.

ඒ එහි සේවකයන්ට පූර්ණ නිදහස ලබා දීම සඳහාය. විද්යුත් සන්නිවේදනය නිසා සේවකයන් මතට පැටවී ඇති අතිරේක රැකියා බර මින් ඉවත් වී තිබේ.

මේ මගින් එම සේවකයන්ට සේවා කාලයෙන් බැහැර අවස්ථාවන්හිදී රැකියා මානසිකත්වයෙන් අත්මිදී තම පවුලේ සාමාජිකයන් සමග හෝ පෙම්වතුන් පෙමිවතියන් සමගින් නිදහස් මනැසකින් කාලය ගත කිරීමට අවකාශ ලැබේ. එය ඔවුන්ගේ රැකියාවේ සාර්ථකත්වයටද හේතු වන බව ප්‍රංශ රජය අද වන විට පිළිගෙන තිබේ.

ශ්‍රී ලංකාවේ පෞද්ගලික අංශයේ සේවකයකු සතියකට පැය 45ක කාලයක් සේවය කරන මුත් ප්‍රංශ සේවකයෙකුගේ සතියක සේවා කාලය වනුයේ පැය 35ක් පමණි.

වැඩියෙන් වැඩ කිරීමෙන් වැඩි ප්‍රතිලාභයක් ලැබිය හැකි යැයි බෙහෝ දෙනා සිතන යුගය තොරතුරු තාක්ෂණය මත පදනම් වූ වර්තමාන රැකියා ක්ෂේත්‍රයට එය එතරම් අදාල නොවන බව නවතම සෙයා ගැනීමකි. එහිදී ඒ සදහා ගතවන කාලයට වඩා එම කටයුත්තේ ඇති විධිමත් බව හා නිවැරදි බව මගීන් වැඩි ශ්‍රම ඵලදායක්වයක් ලැබිය හැකි බව නවීන වෘත්තීන් හා සම්බන්ධ මනෝ විද්‍යාඥයෝ තහවුරු කරති.

ඒ අනුව 'රැකියාව ගෙදර ගෙන යාම' හෝ 'නැහීගෙන' වැඩ කිරීම එතරම් ප්‍රයේජනවත් නොවන බව මේ වන විට ප්‍රංශය ඇතුළු නවීන ලෝකයේ පොදු පිළිගැනීම වී තිබේ.

ඒ.ජී.රේණුකා

70 දශකයේදී මෙරට සංගීත ක්ෂේත්‍රයට පෑයූ තරුවක් වන නෙරංජලා සරෝජිනීගේ ගීත බොහොමයක් අදටත් ගීත ලෝලීන් අතරේ ජනප්‍රියයි. ඇය තනිව ගායනා කළ ගීත පමණක් නොවෙයි සැමියා වන ප්‍රවීණ සංගීතවේදී අබේවර්ධන බාලසූරිය සමග ඇය ගායනා කළ බොහෝ ගීත වලට එකල උණුසුම් ප්‍රතිචාර හිමි වුණා. නමුත්, සැමියාගේ අභාවයෙන් පසුව නෙරංජලා කලා ක්ෂේත්‍රයේ තරමක් නිහඬ පිළිවෙතකුයි අනුගමනය කරන්නේ. ඊට හේතුව විමසද්දී ඇය අපට කීවේ මෙබඳු කතාවක්. 
 
ඔබේ ගීත ප්‍රිය කරන අයට ඔබව අමතක වෙලා නැහැ. ඒත්, අද ඔබ ඔවුන්ව අමතක කරලා ඇයි ඒ?
රසික රසිකාවියන් නිතරම මගෙන් අහනවා සින්දු කියන්න බැරි අයත් ක්ෂේත්‍රයට ඇවිත් සිටින කාලයක ඇයි මම නිහඬව ඉන්නේ කියලා. මම ගීත ගායනයෙන් ඈත්ව සිටීමෙන් මගේ රසික රසිකාවියන්ට සමහර විට අසාධාරණයක් වෙනවා ඇති. නමුත් මගේ පැත්තෙන් ගත්තොත් මට හිතෙනවා මම මේ අරගෙන තිබෙන තීරණය සාධාරණයි කියලා. 
 
ඒ කියන්නේ ගීත ගායනය ගැන අවසන් තීරණයක් ඔබ දැන් අරගෙනද තියෙන්නේ? 
ඔව්. 2008 වසරෙදි ස්නායු ආබාධයක් නිසා අබේට කතා කරන්න බැරුව ගියා. ඒ ගැන ඔහු හුඟක් දුක් වුණා. ඒ කාලයේදීම මම අධිෂ්ඨාන කරගත්තා අබේ නැති දවසක මමත් ගීත ගායනයෙන් ඉවත් වෙනවා කියලා.
 
සැමියා මියගිහින් මේ වන විට කලක් ගතවෙලා මේ කාලය තුළ ඔබ ඔබේ පැරණි ගීතයක්වත් ගායනා කළ අවස්ථා තිබුණේ නැද්ද? 
මේ වෙද්දී අබේ මෙලොවින් සමුගෙන වසර 7කට වැඩි කාලයක් ගතවී තිබෙනවා. ඒ ගතවුණු කාලය තුළ මම කවදාවත් එකදු ගීතයක්වත් ගායනා කරලා නැහැ. 
 
ඉදිරි කාලයේදීත් ඔබේ ස්ථාවරය වෙනස් නොවේවිද? 
අබේ අසනීපයෙන් සිටි කාලය මම ඔහු වෙනුවෙන් මට කළ හැකි හැමදෙයක්ම කළා. මම හිතනවා මේ කැපකිරීමත් ඔහු වෙනුවෙන් මා කළ යුතුම දෙයක් කියලා. ඒ නිසා කවදා හෝ මං මියයනතුරුම මම ගීත ගායනා කරන එකක් නැහැ.
 
ඔබ ප්‍රවීණ ගායිකාවක්. ඒ වගේම රටේ ප්‍රකට කලා පවුලක සාමාජිකාවක්. එසේ තිබියදී එබඳු දැඩි ස්ථාවරයක සිටීම ඔබට පහසුවෙන එකක් නැහැ? 
ගීත ගයන්න කියලා ආරාධනා නම් හුඟක් ලැබෙනවා. නමුත් කථනයෙන් පමණක් දායක විය හැකි අවස්ථාවන්ට පමණයි මම දැන් සහභාගි වන්නේ. 
 
මගහැරිය නොහැකි ආරාධනයක් ලැබුණොත්? 
එවැනි අවස්ථාවලදී මගේ අක්කලා දෙදෙනාගේ දියණියන් තමයි මා වෙනුවෙන් මගේ ගීත ගායනා කරන්නේ. 
 
ඔවුන් ඔබේ ගීත ගායනා කරන ආකාරය ගැන ඔබට සතුටු වෙන්න පුළුවන්ද? 
ඔව්. සනත් මල්කාන්ති සහ විජේරත්න නිර්මලා කියන්නේ සංගීත ක්ෂේත්‍රයේ දැවැන්ත චරිත. ඒ අයගේ ආභාසය දියණියන් දෙදෙනාටත් ලැබිලා තිබෙනවා.
 
ඔබ නිහඬව සිටීම නිසා වෙනත් අය ඔබේ ගීත ගායනා කළොත්? 
සෙව්වන්දි සහ අනුරාධා පවා  මගේ අවසරය ඇතිවයි මගේ ගීත ගායනා කරන්නේ. මාව කලින් දැනුවත් කරලා ආධුනිකයන් මගේ ගීත ගායනා කළාට කමක් නැහැ. නමුත්, මගේ ගීත අනිසි දේවල්වලට යොදා ගන්නවාට නම් මම විරුද්ධයි.
 
සැමියා නැතිව ඔබ කොහොමද අද තනිවම ජීවිතයට මුහුණ දෙන්නේ? 
ඔහු සමුගෙන වසර හතක් ගතවී තිබුණත් අදටත් අබේ මගේ පිටුපසින්ම ඉන්නවා වගෙයි මට දැනෙන්නේ. අබේගේ පවු‍ලේ අයත් මගේ සහෝදර සහෝදරයනුත් මා ගැන සොයා බලනවා. ඒත් අබේ නැති අඩුව පුරවන්න ඒ කාටවත් බැහැ.
 
අබේවර්ධන බාලසූරිය මහතා අද ජීවතුන් අතර නැහැ. ඔබත් ගායනයෙන් ඈත්වෙලා කොහොමද ඔබ දෙදෙනාගේ ගීත අනාගත පරපුර වෙනුවෙන් සංරක්ෂණය වෙන්නෙ? 
මායි අබේයි ගීත 400-500ක් පමණ ගායනා කරලා තිබෙනවා. අබේ ජීවත්ව සිටින කා‍ලේ අපි පෞද්ගලිකවම මැදිහත් වෙලා ඒවා ‘අබේ නිරංජලා විශිෂ්ට ගී’ නමින් සංයුක්ත තැටි 13කට පිටපත් කළා. මොකද අබේ කැමති වුණේ නැහැ. ඒවා කූට වෙළෙන්දන් අතට පත් වෙනවාට. අදටත් අපේ රසික රසිකාවියන් ගෙදරටම ඇවිත් මගෙන් ඒ ගී තැටි ඉල්ලගෙන ගිහින් රස විඳිනවා.
 
සැමියා සමග ගායනා කළ යුග ගීත අතරින් ඔබට වඩාත්ම විශේෂිත ගීතය මොකක්ද කියලා ඇහුවොත්?
අපි දෙදෙනා ගායනා කළ “ඉසුරු දෙවිඳු” ගීතය චිත්‍රපට ක්ෂේත්‍රයේ සලකුණක් තැබූ ගීතයක් විදිහට හඳුන්වන්නට පුළුවන්. නමුත් අපි දෙදෙනා ගායනා කළ ගීිත සිය ගණන අතරින් අපි ගැයූ මුල්ම ගීතය වන ‘කවුද ආවේ කියන  ගීතයටයි’ මම වැඩිපුරම ඇළුම් කරන්නේ. 1974 වසරේදීයි මම ගුවන් විදුලියේ සරල ගී පරීක්ෂණයෙන් සමත් වුණේ ඒත්, ඊට වසර දෙකකට කලින් අබේ විශේෂ අවසරයක් අරගෙන මා සමග එම ගීිතය ගායනා කරපු හැටි මට අද වගේ මතකයි. 
 
කිෂාන් කනංකේ

ඉස්ලාම් ආගම ලෝකයේ බොහෝ වාද විවාද වලට ලක්වන්නකි. ඒ එහි දැක්වෙන දේශපාලනික, ආර්ථික සහ සංස්කෘතික කරුණු පදනම් කර ගනිමිනි. ලොව පුරා ආගමික ව්‍යාප්තවාදය, අන්තවාදය සහ මූලධර්ම වාදය ඉස්ලාම් දහම සමඟ සෘජුව බැඳී ඇතැයි ලොව බොහෝ දෙනෙක් සිතති. එහි එක්තරා ප්‍රායෝගික සත්‍යයක් තිබේ. එහෙත් එහි ඉස්ලාමීය ආගම හා සම්බන්ධ කිසිදු දාර්ශනික වැදගත් කමක් නැත.

ඉස්ලාම් දහමෙහි එන ඇතැම් ඉගැන්වීම් වලට ලබා දී ඇති පසුකාලීන අර්ථ නිරූපන මුල්කොට එසේ ඉස්ලාම් ව්‍යාප්තවාදය, මූලධර්මවාදය ලොව පුරා පැතිර යන බව මැදහත් නිරීක්ෂකයන්ගේ මෙන්ම මධ්‍යස්ථ ඉස්ලාම් භක්තිකයන්ගේ ද පොදු පිළිගැනීමය.

එහෙත් ලොව බොහෝ ආගම් අතර  ඇතැම් කරුණු යථාර්තවාදී ලෙසින් ප්‍රකාශ වීම අතින් ඉස්ලාම් දහමට විශේෂ තැනක් හිමිවන බව අප අවිවාදයෙන් පිළිගත යුතුය.

යක්ෂයන්, ප්‍රේතයන්, ‍භූතයන්, පිසාචයන්, කුම්භාණ්ඩයන්, කුම්බරයන් ආදී වශයෙන් හඳුන්වන අමනුෂ්‍ය කොටස් පිළිබඳ විශ්වාසය මූලික ඉස්ලාම් දහමින් ඉඳුරාම ප්‍රතික්ෂේප වන බව බොහෝ දෙනෙක් නොදනිති.

ඒ අනුව ලෝක ජනගහනයෙන් වැඩි කොටසක් විශ්වාස කරන හොල්මන් අවතාර පිළිබඳව විශ්වාස කිරීමට ඉස්ලාම් භක්තිකයන්ට කිසිදු ආගමික අවසරයක් නැත.

මරණයට පත් වන විටත් නින්දට යන විටත් එම ප්‍රාණයන් අල්ලාහ් විසින් අත්කරගනු ලබන බව කුරානයේ (39:42) පැහැදිළිවම සඳහන් වෙයි. ඒ අනුව අල්ලාහ් ගේ එම පරම අයිතිය පිළිගන්නා සෑම ඉස්ලාම් ආගමිකයෙකුම නින්දට යාමට පෙර මෙසේ දෙවියන් යැදිය යුතුය.

“මාගේ ස්වාමීනි ඔබගේ පරිශුද්ධ වූ නාමයෙන් මම නැවත පිබිදෙමි. එහෙත්  නින්දේ දී ඔබ මගේ ප්‍රාණය අත්පත් කර ගන්නේ නම් එයට කරුණාව දක්වනු මැනවි. ඔබ එය ආපසු භාර දෙන්නේ නම් ඔබගේ යහපත් වහලුන් මෙන් මගේ ප්‍රාණය ද ආරක්ෂා කර දෙනු මැනවි.”

ඉහත සඳහන් යැදුම අනුව සෑම මුස්ලිම්වරයකුම මරණයෙන් පසු නියත වශයෙන්ම දෙවියන්ගේ භාරයට පත්වේ. ඒ අනුව ජීවිතය සහ මරණය වෙන් කරන දිව්‍යමය තිරයක් ඔවුන් ඉදිරියේ නිර්මාණය වේ. ඉස්ලාම් දහමෙහි එම තිරය හැඳින්වෙන්නේ “බර්සක්” යනුවෙනි. කුරානයෙහි (55:19-20) ජීවත්වන්නවුන් සහ මළවුන් අතර ඇති මෙම දිව්‍යමය තිරය පිළිබඳව සඳහන් වෙයි.

මරණයත් සමඟම දෙවියන් විසින් මෙම තිරයෙන් වෙන් කරනු ලබන කිසිවෙකුටත් කවර ආකාරයකින් හෝ යළි කිසිදු අයුරකින් ජීවත්වන්නවුන්ගේ ලෝකයට පැමිණිය නොහැක.

ඒ පිළිබඳව ඉස්ලාමීය ආගමික ග්‍රන්ථවල සඳහන් වන රසවත් පුවතක් මෙලෙසිනි.

“මරණයෙන් පසු භූමදාන වන තැනැත්තා වෙත කළු සහ නිල් පැහැති දෙනෙත් වලින් යුත් දේව දූතයෝ දෙදෙනෙක් පැමිණෙති. ඉන් එක් අයෙක් ‘මුන්කර්’ නමින්ද අනෙකා ‘නකීර්’ නමින්ද හැඳින්වෙති. මේ දෙදෙනා මියගිය තැනැත්තාගෙන්  දේව විශ්වාසය (ඊමාන්) පිළිබඳව විමසීමක් කරති. එහිදී දේව විශ්වාසය සේම ඒ තැනැත්තා ගත කළ සදාචාරාත්මක ජීවිතය පිළිබඳවද විමසීමක් කරනු ලැබේ. එහිදී මියගිය තැනැත්තාගෙන් සාර්ථක ලෙස පිළිතුරු ලද හොත් ඔහුගේ සොහොන (පරලොව ජීවිතය) එම දේවදූතයෝ ආලෝකමත් කරති. ඉන් සතුටට පත්වන  මියගිය තැනැත්තා මෙම තොරතුරු මගේ පවුලේ අයට කියා නැවත එන්නදැයි එම දේවදූතයන්ගෙන් ප්‍රශ්න කරයි. ඉන්පසු ඔවුන් මියගිය තැනැත්තාට දැනුම් දෙනුයේ මිය ගිය කිසිවෙකුත් අවසාන විනිශ්චය හෙවත් ‘කියාමත් දිනය’ වන තුරු නැඟිටීමට අල්ලාගෙන් කිසිදු අවසරයක් නොමැති බවය. එබැවින් ‘කියාමත් දිනයේ’ අල්ලා පැමිණ නැඟිටුවන තෙක් අලුත් මනමාලයෙක් මෙන් එම සොහොනේ නිදා ගන්නැයි මිය ගිය තැනැත්තාට දන්වන ඔවුහු ආපසු යති.

නමුදු මිය ගිය තැනැත්තා දුෂ්ඨ ජීවිතයක් ගත කළ තැනැත්තෙකු (මුනාෆික්) නම් මෙම සුරදූතයන්ගේ ප්‍රශ්න වලට සාර්ථක ලෙස පිළිතුරු දීමට ඔහුට නොහැකි වෙයි. එවිට එම සුර දූතයන් ඔබ ජීවත් වන කාලයේදීත් දෙවියන් විශ්වාස නොකළ අයෙකු බව අපි දනිමු යැයි කියා ඔහුගේ ඇට කටු කුඩු වන තුරු සොහොන (පර‍ළොව ජීවිතය) තුළ ඔහු තදකොට තබන බව ඉස්ලාමීය දහමෙහි සඳහන් වෙයි.

ලොව සෙසු බොහෝ ආගම් වල දේවත්වයට පත් වන මිනිසුන් පිළිබඳව සඳහන් වෙයි. 'සාන්තු වරුන්' යන්නද මෙසේ දේවාරෝපණයට පත් මිනිස්සුය. ඉස්ලාම් දහමෙයි මෙවන් ශ්‍රේෂ්ඨ මිනිසුන් හඳුන්වනුයේ නබි වරු යනුවෙනි. ඔවුනට පමණක් දෙවන වන ‘ෂහීඩ්’ නමැති ශ්‍රේෂ්ඨ මිනිස්සුද වෙති. මෙම නබි වරුන් අතර ප්‍රමුඛයා ‘මොහොමඩ් නබි’ (සල්) තුමන්ය.

දෙවියන් වෙනුවෙන් කැප වූ එතුමන් වුව මරණයෙන් ‘උත්ථානය’ වූ බව පිළිගැනීම ඉස්ලාම් දහමට ඉඳුරාම පටහැනිය.  ඔවුන් පවසනුයේ මොහොමඩ් නබි තුමන්ටවත් මරණයෙන් පිබිදීමට නොහැකි  වී නම් සෙසු නබිවරුන්, ෂහීඩ් වරුන් ඇතුළු සාමාන්‍ය මිනිසුන් දෙවියන් යක්ෂයන්, භූතයන්  නැතහොත් හොල්මන් අවතාර ලෙස යළි  මිනිසුන් හමුවේ පෙනී සිටින්නේ ‘කෙසේද’ යන්නය.

ඒ අනුව ආගමික විශ්වාසයක් ලෙසින් හෝ මියගිය පුද්ගලයකු මුල්කොට හොල්මන් අවතාර පැන නැගිය හැකිය යන ලොවපුරා පවතින පොදු  විශ්වාසයට පටහැනි යථාර්තවාදී දහමක් සේ ඉස්ලාමය හඳුනාගැනීමේ කිසිදු වරදක් නැත.

තිලක් සේනාසිංහ

 

ඊයේ පස්වරුවේ ගනේමුල්ල, පහළයාගොඩ අංක 37/Aදරණ නිවසේ සුවිශේෂ අවමඟුලක් පැවැත්වුණි. ඒ ව්‍යාපාර ක්‍ෂේත්‍රයේ අංශ කිහිපයක නියුතු හා ඉදිකිරීම් ආයතනයක අධ්‍යක්ෂවරයකු වන ශ්‍රී ලංකා යොවුන් පාර්ලිමේන්තුවේ නියෝජ්‍ය අග්‍රාමාත්‍ය මලිත් සුදුසිංහ මහතාගේ නිවසේය.

මිනිස් අවමඟුලක් නොවුවද එය මිනිස් අවමඟුලකට නොදෙවෙනි ලෙස ගරු ගාම්භීර ලෙසින් හා චාම් ලෙසින් සංවිධානය කොට තිබුණි. එම නිවසේ ආලින්දයේ තැන්පත් කොට තිබූ හුරුබුහුටි කුඩා මිනී පෙට්ටියක සුදු පිරුවටයකින් වසා තිබූ එම දේහය වසර හයහමාරක් වයසැති ‘මිෂෙල්’ නම් සුනඛ ධේනුවගේය.

මිනිසාගේ සමීපතම මිතුරා වන සුනඛයාට වත්මන් ශ්‍රී ලාංකීය ජන සමාජයේ බොහොමයකගෙන් ‘බලු සැලකිලි’ අත්වුවද සත්ව හිමිකම්, අයිතිවාසිකම් සහ සුභසාධනය පිළිබඳව විශේෂ උනන්දුවක් පළ කරන දියුණු බටහිර ජාතීහු සුනඛයන් තුළ පවත්නා මිනිසුන් තුළ පවා නොමැති උතුම් ගතිගුණ වෙන්ව හඳුනාගැනීමට සමත්ව සිටිති.  මිනිසා සුනඛයාට දක්වන ආදරය මෙන් දහස් ගුණයක ආදරයක් සුනඛයා මිනිසාට දක්වන බව සත්ව චර්යාවන් සම්බන්ධ විශේෂඥයන් විසින් තහවුරු කරගෙන තිබේ.

මේ තරුණ ව්‍යාපාරික ප්‍රජා නායකයා තම සුනඛ සුරතලිය වන ‘මිෂෙල්’ උදෙසා මෙවන් ගෞරවනීය අවමඟුලක් සංවිධානය කරනුයේ ඒ දියුණු මානසිකත්වය මුල් කර ගනිමිනි.


‘මිෂෙල්’ සම්බන්ධයෙන් මලිත් තම මතකය අවදිකරනුයේ මෙලෙසිනි.

“මිෂෙල්ව ගෙනාවේ මම; ඒ ලෙවල් කරන කාලේ. එතකොට මිෂෙල්ට වයස මාස 2 යි. හැමදාම මගේ කාමරේ මගේ ඇඳ ළඟ තමයි ඉන්නේ. මනුස්සයෙක්ගෙ වගේ ගති පැවතුම් තිබුණේ මිෂෙල්ට. අවුරුදු 7 ලබන්නේ මේ නොවැම්බර් 20 ට.

ඒත් එකපාරටම මිෂෙල් කිසිම කෑමක් කන්නේ නැති වුණා. බ්ලඩ් ටෙස්ට් කරලා බලද්දි කිඩ්නි දෙකම නරක් වෙලා. ඒකට කිසිම බෙහෙතක් නෑ. දවස් තුනක් විතර වි‍ඳෙව්වා , වමනේ දැම්මා. මම මගේ අත් දෙකෙන්මයි කැත කුණු හැමදේම අයින් කළේ. කවදාවත් මිෂෙල්ව දම්වැල් දාලා හැදුවේ නෑ. එයා නිදහසේමයි හිටියේ. කුඩු කළේ නෑ. ජීවත් වෙලා ඉද්දිත් ලෙඩ උනාට පස්සෙත් මිෂෙල්ට මනුස්සයෙක්ට වගේම අපි සැලකුවා. අවසන් කටයුතුත් ඒ ආකාරයටම කළා.

මිෂෙල් අපිව දාලා ගිය එක ඉවසගන්න පුලුවන් දුකක් නෙවෙයි. ඒත් එයා ගොඩක් වාසනාවන්ත ජීවිතයක් ගතකළා. මගේ එකම පැතුම මිෂෙල් මගේ දරුවෙක් වෙලා මගේ ළඟට එන්න කියන එකයි.”

එම අවමඟුලේ මතකවස්ත්‍ර පූජාව සඳහා වැඩම කරන ලද්දේ කැලණි විශ්වවිද්‍යාලීය පාලි හා බෞද්ධ අධ්‍යයන අංශයේ හිටපු ජ්‍යෙෂ්ඨ මහාචාර්ය පූජ්‍ය දේවාලේගම මේධානන්ද හිමිපාණන්ය.  

එහිදී අනුශාසනාවක් පැවැත්වු උන්වහන්සේ මෙසේ කීහ.

සුනඛයා සහ මිනිසා අතරේ තියෙන සමීපත්වය මිනිස් ශිෂ්ටාචාරයටත් වඩා අතීතයට දිව යන්නක්. ඒ සම්බන්ධය කවදාවක්වත් පළුලු වන දෙයක් නොවේ. අප මිනිසුන් උසස් යැයි කීවද බොහෝ මිනිසුන් තුළ පවා නැති උතුම් ගති ගුණ සුනඛයන් කෙරෙන් අපි දකිනවා. ඒ ගුණාංග නිසි ඇගයුමට ලක් කිරීම උතුම් මිනිසත් බවේ ලක්ෂණයක්. මිනිසුන්ගෙන් ලැබෙන ඉතා සුළු දෙයක් සඳහා වුවත් උපරිම කෘතවේදීත්වයක් දැක්වීම මිනිසුන් ගෙන් නොදකින උතුම් සුනඛ ගුණයක්.  ඒ වගේම කිසිම සුනඛයෙකු කන්න දීපු අත හපා කෑ අවස්ථාවක් ලෝක ඉතිහාසයේ කොතනකවත් නෑ. උදෑසනම නිවසින් පිටවෙන හාම්පුතා සවස නිවසට පැමිණෙන විට සුනඛ සුරතලා තුළ ඇති වන සතුට අපට රටක් රාජ්‍යයක් ලැබීමෙන් අත්වන සතුටට සමානයි. සුනඛ ආදී සතුන් තුළ පවතින මේ වගේ ගුණ දම් අගය කිරීම තුළින් අපගේ මිනිසත් බව තවදුරටත් වර්ධනය කර ගැනීම දෙලොව යහපතට හේතු වන්නක්. ඒ නිසා මේ මතක වස්ත්‍ර පූජාවෙන් ලබන ආනිශංසය හේතුවෙන් මේ සුනඛ ධේනුවගේ භවගාමී ජීවිතයට සුගතියක් අත්වේවා කියා අප ධර්මානුකූලව ප්‍රාර්ථනාකරනවා.

ඊයේ පෙරවරු අළුයම 5.30 ට මිෂෙල් ගේ මරණය සිදුවූ අතර පෙරවරු 11.30 සිට පැය 5 ක කාලයක් ඇ‍ගේ දේහය නිවසේ ආලින්දයේ තැන්පත්කොට තබන ලදී. ඉන් අනතුරුව පස්වරු 4.30ට මතක වස්ත්‍ර පූජාව කිරීමෙන් පසු ඇගේ දේහය මෙම නිවසේ ගෙවත්තෙහිම භූමදාන කරන ලදී.


ඒ සම්බන්ධයෙන් මලිත්ගේ පේස්බුක් වෙබ් අඩවියේ මෙම පැදි පෙළ සඳහන්ව තිබුණි.

තාමත් හීනයක් - බෑ මට අදහන්න
මෙතුවක් ළඟින් හිදි බව්වෝ පවසන්න
එකටම ළඟින් හිටි මා අද හැරයන්න
හිතුවේ කෙලෙස දිගු නින්දක සැතපෙන්න

දෙමාසයයි පැටියෝ නුඹ ගෙට එද්දී
සත් වසරක් වත් නෑ නුඹ සමුගද්දි
අමාරුවෙන් කෙඳිරිලි හඩ නික්මෙද්දි
මා තනි වුණා මෙලෙසින් නුඹ මියයද්දි

මිනිසත් බවක් නොලැබූවත් උතුම් ගති
තිබුණා මිෂෙල් නුඹෙ ගුණ නම් නිමක් නැති
මියැදුණු නුඹේ රුව දැකුමින් දුකක් එති
සියලුම දෙනා අද කදුළින් පිරී ඇති

පවුලේ කෙනෙක් අද දිනයෙදි සමුගන්නේ
බුහුමන් තියා සුසුමින් නුඹ සිපගන්නේ
මා ළඟ කවුද දැන් තනියට ළඟ ඉන්නේ
මතු භව පැමිණ දරුවෙක් වී උපදින්නේ

ලෝකයේ දියුණු ජන සමාජයක් තුළ සත්ව හිමිකම්, අයිතිවාසිකම් සහ සුභසාධන කටයුතු පිළිබඳව සුවිසල් ඇඟයුමක් ලබා දෙන පසුබිමක වර්තමානයේ අපේ රටේ තත්ත්වය ඉතා දුක්ඛිත බව අමුතුවෙන් කිව යුතු නොවේ.

එහෙත් වත්මන් ශ්‍රී ලංකා යොවුන් පාර්ලිමේන්තුවේ නියෝජ්‍ය අග්‍රාමාත්‍යවරයා තම සුනඛයා පිළිබඳව දක්වන මෙම සුවිශේෂ කෘතවේදිත්වය තුළින් අනාගතයේ අප රට තුළ ඇතිවිය හැකි දියුණු ප්‍රබුද්ධ දේශපාලනයක සහන් එළියක් මගේ මනස හමුවේද මැවී පෙනේ.

එහෙත් ඒ සමඟම මගේ සිත තුළ සියුම් සංවේගයක් ද හටගනී. ඊට හේතුව තව දශක කිහිපයකින් ශ්‍රී ලංකාව තුළ ඇතිවන එවන් ප්‍රබුද්ධ දේශපාලන සංස්කෘතියක සහන් සුවය විඳ ගැනීමට  මගේ ආයුකාලය කෙසේවත් ප්‍රමාණවත් නොවීමය.









තිලක් සේනාසිංහ

රට ඉදි වැවෙන්නේ කාන්තාර දේශගුණයක බව අමුතුවෙන් කිව යතු නැහැ එහෙත් අපේ රටේ මධ්‍යම කඳුකරයේත් රට ඉදි පල දාරා තිබෙනවා. 1948 වසරේ තලවාකැලේ පොලිසිය විවෘත කිරිමේදි සිටවු රටඉදි පැලයකුයි මෙසේ පල දරා ඇත්තේ.

වසර ගණනාවකට පසු ශිතල කාළගුණයක මෙවැනි රටඉදි ඵලදාවක් ගෙන ඇත්තේ. මිට ඉහතදි අවස්ථා කිහිපයකදි මෙම රටඉදි ගසින් ඵලදාව හටගත් බවත් එම හටගත් ඵලදාව එම රටඉදි ගෙඩි පැසිමට පෙර කඩා හැලූණූ බවත් පොලිස් නිළධාරින් පවසනවා.

එම ගසේ ඉදි පොකුරු පහක් හටගත් බවත් ඉන් දෙකක් කපා වේලිමට තබා ඇති බවයි තලවාකැලේ පොලිසියේ නිළධාරින් අප හා කීවා.
අඩි දොළහක් පමණ උස මෙම රටඉදි ගස දැක බලා ගැනිමට දිනපතා පාසල් ළමුන් හා ප්‍රදේශවාසින් පැමිණෙන බව තලවාකැලේ පොලිසියේ නිළධාරින් කියනවා.

හැටන් රංජිත් රාජපක‍ෂ 

රංගනය සහ නර්තනය වෙනුවෙන් දක්ෂ ජනප්‍රිය කලා කරුවන්ට විශාල වශයෙන් මිල මුදල් හිමිවෙනවා. නර්තනයට දක්ෂ රූමත් නිළියකට ඒ නර්තනය වෙනුවෙන් විශාල මුදලක් උපයාගත හැකි බවත් රහසක් නොවේ. නමුත් නර්තනය ගැන විශේෂ හැකියාවක් ඇති නව පරපුරේ දක්ෂ ජනප්‍රිය නිළියක වන මේනකා මධුවන්තිට තමන්ගේ රංගනයක් වෙනුවෙන් රුපියල් පන්දහසක දඩ මුදලක් ගෙවීමට සිද්ධ වුණා.

පසුගිය දිනයක දක්ෂිණ අධිවේගී මාර්ගය ඔස්සේ රිය පදවමින් සිටි ඇය සුක්කානම අතහැර තමන්ගේ දෑතින් අපූරු රංගනයක් ඉදිරිපත් කළා. එය රථයේ ඉදිරිපස අසුනේ සිටි අනෙක් තැනැත්තා හෝ තැනැත්තිය වීඩියෝ ගත කොට තිබුණා. පසුව ඇය හෝ එය වීඩියෝ ගත කළ තැනැත්තා හෝ තැනැත්තිය ඒ රංගනය  යූ ටියුබ් වෙබ් අඩවියට ඇතුල් කර තිබුණේ එය අලුත් දෙයක් යැයි සිතා වියයුතුයි.

නර්තනය හොඳ දෙයක් වුවත් රිය පදවන අතරේ නර්තනයක යෙදීමේ නොසුදුසුකම වටහාගත් කිසිවෙකු ඒ සිදුවීම 1919 දුරකථන අංකය ‍ඔස්සේ ‘ජනපතිට කියන්න’ වෙත පැමිණිල්ලක් ලෙස ඉදිරිපත් කොට තිබුණා. ජනපතිට කියන්න යනුවෙන් ඒ අංකයට ලැබෙන පැමිණිළි හැකිතාක් ඉක්මනින් විද්‍යුත් ක්‍රමයකින් ජනාධිපති කාර්යාලය වෙත යොමුවෙනවා. එහිදී කෙරුණු විමසා බැලීමකින් පසු ජනාධිපති කාර්යාලය විසින්  ඒ සම්බන්ධයෙන් අදාල අංශ දැනුවත් කිරීමෙන් පසු මේනකා මධුවන්තිට එරෙහිව බණ්ඩාරගම සංචාරක මහේස්ත්‍රාත් අධිකරණයේ  නඩුවක් ගොනු වුණා.  එහි චෝදනාව වූයේ  අන්තරාකාරී ලෙස රිය පැදවීමයි.

එහිදී රියපදවන අතරේ රැඟුම් පෑමේ වරද පිළිගත් මේනකාට බණ්ඩාරගම සංචාරක මහේස්ත්‍රාත්වරයා රුපියල් පන්දහසක දඩයක් නියම කළා.

ඕනෑම හොඳ දෙයක් කිරීමට සුදුසු වගේම නොසුදුසු ස්ථානත් තිබෙනවා. නමුත් නර්තනයට හපන් මේනකාට ඒ පිළිබඳ වැටහීමක් නොතිබුණු බවයි මේ සිදුවීමෙන් පෙනීයන්නේ. කෙසේ හෝ ‍බොහෝ දෙනෙකු මෙවැනි දර්ශන අන්තර්ජාලයේ යූ ටියුබ් වෙබ් අඩවියට ඇතුල් කරන්නේ ප්‍රසිද්ධියක් සහ ජනප්‍රියත්වයක් අපේක්ෂාවෙන්. මෙහිදී මේ සිදුවීමත් සමඟ මේනකාගේ ජනප්‍රියත්වය කෙසේ වෙතත් ඇගේ ප්‍රසිද්ධිය නම් බොහෝ සෙයින් ඉහළ ගොස් තිබෙනවාට සැක නැහැ. 



එස්.ටී.පී සිල්වා

IMAGE

හැමෝගෙන්ම බැණුම් අහන දෙවැනි ඉනිමේ ක්‍රිකට් කෝච්

IMAGE 2017 Jul 23 13:26
මේ දවස්වල “දෙවැනි ඉනිම” නරඹන ප්‍රේක්ෂකයන්ගෙන් වැඩිපුරම බැණුම් අහන්නේ කවුද කියලා ඇහුවොත්...
Views - 656

වෙසක් ‍පෝය අප්‍රේල් මාසයට ආවේ කොහොමද?

IMAGE 2017 Jul 23 10:23
පන්සල් සම්බන්ධයෙන් වර්තමාන ආණ්ඩුව මුහුණ දුන්නේ එතරම් සුබ කලදසාවක් නම් නොවේ. එසේ කියන්නේ,...
Views - 507

කලක් නිහඬව සිටි ‘ග්‍රීස් යකා’ යළි වැඩ පටන් අරන්?

IMAGE 2017 Jul 21 17:10
සති දෙකක කාලයක් තිස්සේ හංවැල්ල වල්පිට ප්‍රදේශයේ සැරි සැරූ ‘ග්‍රීස් ‍යකෙකු’ අල්ලා...
Views - 1103

කොළඹ නගරයේ යාචක සමීක්ෂණය සැක සහිතයි

IMAGE 2017 Jul 20 15:44
කොළඹ නගරයේ වෘත්තීමය යාචකයන් 4000 ක් සිටින බවටත් සැබෑ යාචකයන් සිටිනුයේ 660 ක් වන බවටත් මහනගර සහ...
Views - 1987

'කොණ්ඩදෙනියේ' නම විකුණන බොරු කාරයෝ (Video)

IMAGE 2017 Jul 20 14:54
කොණ්ඩදෙණියේ හාමුදුරුවන් නමින් ගුප්ත විද්‍යා කටයුතු පිළිබඳව මහත් ප්‍රසිද්ධියක් ඉසුලූ...
Views - 2527

ජයසේන මහතාට කලකට පසු හමුවූ 'දෙවන මනමාලයා'

IMAGE 2017 Jul 19 16:26
අද පෙරවරුවේ පානදුර නගර සභා ක්‍රිඩාංගණයේ පැවති "මතින් නිදහස් රටක්” ජාතික වැඩසටහනේ කළුතර...
Views - 4373

Please publish modules in offcanvas position.