lakbima.lk
                                                                                        එසැනින් පුවත් | ගොසිප් | විශේෂ පුවත් | සුන්දර ලක්බිම | ව්‍යාපාරික පුවත්   

අන වින හදි හූනියම් ආදිය පිළිබඳව අප සමාජයේ බොහෝ දෙනෙකු තුළ ඇත්තේ මහත් භීතියකි. තමන්ට කොඩිවිනයක් කර ඇතැයි විශ්වාස කරන සමහරෙක් එය මුල්කොට ගත් භීතිකාව නිසා නොයෙක් විපත් සිදුකර ගනීති.

එමෙන්ම තමන්ට කොඩිවිනයක් කර ඇතැයි සලකන සමහරෙකු ඒ කොඩිවිනය කළ තැනැත්තා වශයෙන් හඳුනාගන්නා තැනැත්තාට විපත් පැමිණවීමද වරින් වර අසන්නට ලැබේ.

කොඩිවිනයක් කර බිරිඳගෙන් තමා වෙන් කර ඇතැයි යන කලක් සිට පැවැති සැකයක් මත කටාන දෙමංහන්දිය නිවසක් තුළදී පෙරේදා (6දා) දහවල් උදැල්ලකින් පහරදී පුද්ගලයකු ඝාතනය කර ඇත.

මෙලෙස ඝාතනයට ලක්ව ඇත්තේ දෙමංහන්දිය, දිවුලපිටිය පාර, කොහුමෝල වත්තේ අංක 561දරන නිවසේ මුරකරු වශයෙන් සේවය කළ බඩල්කුඹුරේ ස්ථීර පදිංචිකරුවෙකු බව කියන බඩල්කුඹුරේ පුංචි බණ්ඩා නමැති දෙදරු පියෙකි.

වසර කිහිපයක් සිට මොහු මෙම නිවසේ මුරකරු වශයෙන් සේවය කරයි. මෙම මනුෂ්‍ය ඝාතනයේ සැකකරු කලක සිට තම බිරිඳගෙන් වෙන්ව ජීවත් වන්නෙකි. බිරිඳගේ මව හා ඝාතනය වූ අය එක්ව සැකකරු හා බිරිඳව වෙන් කිරීමට සිදු කරන ලද කොඩිවිනයක් නිසා බිරිඳ තමා හැර ගොස් තිබෙන බව මොහු විශ්වාස කර තිබේ.

පසුව එම කොඩිවින අදහස වෛරයකට පෙරලා ගත් සැකකරු මෙම ඝාතනය කර ඇති බවට මූලික ‍පොලිස් පරීක්ෂණවලදී අනාවරණය වී ඇත.

මෙම සිද්ධියේ සැකකරු ලෙස අංක 34, උතුරු කදිරාන, මල්බෙරිවත්ත, දෙමන්හන්දිය ලිපිනයේ පදිංචි එක් දරු පියෙකු කටාන ‍පොලීසිය  මගින් අත්අඩංගුවට ගෙන ඇත.

නිවසේ කාමරයක් තුළ  සිදුවූ මෙම මිනීමැරුම හා සම්බන්ධ මූලික මහේස්ත්‍රාත් පරීක්ෂණය සඳහා මීගමුව අතිරේක මහේස්ත්‍රාත් හා අතිරේක දිසා විනිසුරු ආර්.ජී.එන්.කේ. රංකොත් මහත්මිය පෙරේදා (06දා) සවස සිද්ධිය වූ ස්ථානයට පැමිණ මීගමුව දිසා මහ රෝහ‍ලේ අධිකරණ වෛද්‍ය නිලධාරී මගින් පශ්චාත් මරණ පරීක්ෂණයක් පවත්වා අධිකරණයට වාර්තා කරන ලෙස කටාන ‍පොලීසියට නියෝග කළාය.

මීගමුව ‍පොලිස් අධිකාරී අනුර සේනාරත්න ද සිල්වා මහතාගේ උපදෙස් මත කටාන ‍පොලිස් ස්ථානාධිපති ජගත් තේමිය මහතාගේ අධීක්ෂණය යටතේ අපරාධ අංශයේ ස්ථානාධිපති  උප ‍පොලිස් පරීක්ෂක ඩබ්ලිව්.එච්. උදය අශෝක, ‍පොලිස් සැරයන්වරුන් වන 24834ප්‍රියන්ත, 51788නිහාල්, ‍පොලිස් කොස්තාපල් 34112ජිනදාස යන නිලධාරීහු වැඩිදුර විමර්ශන සිදු කරති.

 

රේමන් අ‍පොන්සු

 

අද නිකිණි පුර පෝ දිනයයි. පොහෝ දිනවල පන්සල් යාම බොහෝ බොදුනුවන්ගේ සිරිතකි. එහෙත් මෙවර නිකිණි පොහොය දිනයේ දේවස්ථානයකට යාමට මගේ හිතවතෙකුගෙන් ඇරයුමක් ලැබිණි.

ඒ හිතවතා ගාල්ල කරාපිටිය ශික්ෂණ රෝහලේ විශේෂඥ මනෝ වෛද්‍ය රුමි රූබන්ය. 'පෝය දවසේ දේවස්ථානයකට යාමේ තියෙන වැදගත් කම මොකක්ද?'  මම ඔහුගෙන් අසා සිටියෙමි. 'ඒක බෞද්ධ දේවස්ථානයක්.'  වෛද්‍ය රූබන් දුන් පිළිතුරෙන් මම විස්මයෙන් ඇළලී ගියෙමි.

'බෞද්ධ දේවස්ථාන කියලා ජාතියකුත් තියෙනවාද? මම නම් ඔය ඇහුවමයි'. එම විස්මය අතරින් මම කීවෙමි.

'එහෙම නම් නැහැ තමයි මාත් හිතන්නේ ලංකාවේ එකම බෞද්ධ දේවස්ථානයත් මේකම වෙන්න ඇති.' වෛද්‍ය රූබන් කීය.

කෙසේ හෝ ඔහුගේ එම ඇරයුමෙන් මම ඔහුද සමඟ මාතර දිස්ත්‍රිකයට අයත් ඉහළ අතුරළියේ පිහිටි අංගහ දේවස්ථානය නමින් හැදිවෙන එම පුද බිමට පිවිසුණෙමි.

සාමාන්‍යයෙන් කටවහරට අනුව මෙය දේවස්ථානය නමින් හැදින්වෙන බවක් මා මුලින් සිතා සිටියද අංගහ දේවස්ථානය යනුවෙන් හැදින්වෙන අගනා නාම පුවරුවක් ඊට පිවිසෙන තැන දැකිය හැකි විය. බෞද්ධ සම්ප්‍රදායට අනුව දෙවියන් පුදන තැන දේවාල නමින් හැදින්වෙන අතර සිංහලෙන් දේවස්ථාන ලෙස හැදින්වෙන්නේ කිතුණු සහ ඉස්ලාම් ආගමික ස්ථානයන්ය.

එහෙත් මෙම දේවස්ථානය බෞද්ධ සම්‍ප්‍රදායට අනුව වත් පිළිවෙත් සිදු කෙරෙන ගම්බාර දෙවියන් සදහා වන ඉපරණි පුද බිමකි. අතීතයේ පත්තිනි දේවිය සඳහා අංකෙළිය හෙවත් අං ඇදීම සිදුවූ නිසා මෙම ස්ථානය අංගහ යනුවෙන් හඳුන්වා ඇති අතර ඊට පසුව මෙම ස්ථානය පත්තිනි දේවිය උදෙසා පොර පොල් ගැසීම සිදු කොට ඇති නිසා මෙම ස්ථානය 'පොල් පිටිය' යනුවෙන් ද හැදින්වෙයි.

අතුරැලිය ශ්‍රී නිවාසාරාම පුරාණ විහාරය මගින් පාලනය වන මෙය ප්‍රදේශවාසීන්ගේ නිරන්තර පුද පූජා වලට ලක්වන ස්ථානයක් බව එම විහාරාධිපති අතුරලියේ තිලාකානන්ද හිමියෝ කියති.

බෞද්ධ සිද්ධස්ථානයක් වන මෙයට දේවස්ථානයක් ලෙස නම යෙදීම නිසා ප්‍රශ්න මතු වූ අවස්ථා නැත්දැයි අපි විහාරාධිපති හිමියන්ගෙන් අසා සිටියෙමු.

'පහුගිය දවසක මාතර පැත්තේ අවමගුලකට අපේ දායකයන් සහභාගී වුණා. ඒ අවමගුල සඳහා අංගහ දේවස්ථානයේ සංවේගය කියා බැනර් එකකුත් සවිකර තිබුණා. එවිට ඒ අවමගුලට සහභාගී වු කිතුණු පියතුමෙක් සහ කන්‍යා සොහොයුරියන් කිහිප දෙනෙකු ඒ බැනරය සවිකළ අපේ දායකයන් සොයා විත් අංගහ දේවස්ථානය ගැන තමන් නොදන්නා බව කියා ඒ ගැන විස්තර අසා සිටියා.

Temple1

Temple2

 

Temple3

එවිට ඒ දායකයන් එය අවුරුදු සියගණනක් තිස්සේ පැවත එන බෞද්ධ සිද්ධස්ථනයක් බවත් එහි නම එකල සිටම භාවිතා කළේ අංගහ දේවස්ථානය ලෙස බව පැවසූ පසු ඔවුන් සිනාසි නිහඩ වි තිබෙනවා.

ඒ කෙසේ හෝ මෙම අංගහ දේවස්ථානයේ වසර සිය ගණනක් පැරණි යැයි කිවහැකි බෝධියකින් සහ නාගස් පෙළකින් ඔපවත් වී ඇති අතර එහි නව බුදු මැදුරක්ද තනා තිබේ.  

තිලක් සේනාසිංහ

ඡායාරූප - වෛද්‍ය රුමි රූබන්

පූර්ව දැනුවත්වීමකින් තොරව, කිසියම් කාර්යයකට අත පෙවීම, සහ එය අසාර්ථක වීමට ඇති සම්භාවිතාව ගැන කියැවෙන "දැන ගියොත් කතරගම - නොදැන ගියොත් අතර මඟ" යන සුප්‍රසිද්ධ ප්‍රස්ථා පිරුළ කවුරුත් අසා ඇතිවාට සැක නැත. නමුත් මේ ප්‍රස්ථා පිරුළේ උපත හා සම්බන්ධ ඵෙතිහාසික කතාන්දරය නම් බොහෝ අය අසා නැති බව නිසැකය. එය අපගේ රට යටත් විජිත සමය තුළ සැඟව තිබෙන අපූරු කතා ප්‍රවෘත්තියකි.

ඉංග්‍රීසීන් අප රට පාලනය කළ එක්දාස් අටසිය ගණන්වලදී, රට තුළ විශාල සහල් හිඟයක් ඇති විය. ඒ නිසා රටේ උද්ගතවූ ආහාර ගැටළුව විසඳීම සඳහා දකුණු ඉන්දියාවෙන් සහල් ආනයනය කිරීමට ඉංග්‍රීසි පාලකයන්ට සිදුවිය. ඒ සඳහා දැරිය යුතු වූ අධික වියදම දරාගත නොහැකි තරම් විය. ඒ නිසාම රටේ ආදායම ශීඝ්‍රයෙන් පහළ බැස ගියේය. මෙය ඉංග්‍රීසි පාලනයට ප්‍රබල ලෙස දැනුණි. ඒ වන විට රටේ බොහෝ සශ්‍රීක ප්‍රදේශ, වැව් අමුණු වෙල්යායවල් වල්බිහිව තිබුණේ වසර ගණනාවක් තුළ පෘතුගීසින් කළ විනාශකාරී කටයුතු නිසාය. පසුව එම කෘෂිකාර්මික කටයුත යළි නඟාසිටුවීමට ලන්දේසිහු ඌරුබොක්ක වැව ඇතුළු රුහුණේ වැව් අමුණු ගනණාවක් ප්‍රතිසංස්කරණය කළද එය සාර්ථක පිළියමක් නොවිණි.

මේ ගැටළුවේදී එකල හම්බන්තොට ආදායම් පාලකවරයා විසින් ඒ වන විට වල්බිහිව තිබූ ඵෙතිහාසික පැරණි පුදබිමක් වන තිස්සමහාරාම ප්‍රදේශය නැවත සංවර්ධනය කර ආදායම් ලැබිය හැකි ප්‍රදේශයක් ලෙස ප්‍රතිසංස්කරණය කිරීමට පිඹුරුපත් සකසන ලදී. එසේම මේ ඵෙතිහාසික පුදබිම ආශ්‍රිත ප්‍රදේශ සංවර්ධනය කරමින් ඒ අවට වගා බිම් දියුණු කිරීම කෙරෙහිද ඔවුන්ගේ අවධානය යොමුවූයේ එවැනි ආගමික වටපිටාවක් උරුම ප්‍රදේශ වල පදිංචි වීමට අපේ මිනිසුන් දක්වන විශේෂ වූ කැමැත්ත තම වැඩපිළිවෙලට උපකාර කර ගැනීමටය.

1859 දී පමණ ශ්‍රීමත් හෙන්රි වෝඩ් ආණ්ඩුකාරවරයා වල්බිහිව තිබූ තිස්සමහාරාම ප්‍රදේශයේ නිරීක්ෂණ චාරිකාවක යෙදී තිබේ. එහිදී ඒ අවට තිබූ තිස්සමහාරාම වැවේ නටබුන් දැක එතුමා තැබූ සටහනෙහි මේ ආකාරයේ අදහසක් ගැබ්ව තිබේ.

"මේ ප්‍රදේශය මේ තත්වයේ තිබියදී පවා ඉතාම සුන්දරය" එතුමා දැක තිබුණේ තිස්සමහාරාම වැව් පතුල ගොඩවී ඒ මත වැවී තිබුණු මහා වනාන්තරයයි. නමුත් ඒ වන විටත් වැව්බැම්ම ඉතාම ආරක්ෂිතව පවතින බවද ඔහු නිරීක්ෂණය කළේය.

පසුව මේ වැවට කිරිදිඔය හරහා දියවර ලබාදී වැව නැවත යථා තත්වයට පත්කරන ලදී. දකුණු ලකේ සංවර්ධනය ආරම්භ වූයේ මේ වැව් ප්‍රතිසංස්කරණයත් සමඟය. එම ගෞරවය හිමිවිය යුත්තේ ඉංග්‍රීසි ජාතිකයන්ටය. තිස්සමහාරාම ඵෙතිහාසික ප්‍රදේශය පැරණි රාජ්‍ය සමයේ හැඳින්වුයේ 'තිහව' යන නමිනි. අදද එම නම ව්‍යවහාරයේ පවතී.

වැව ප්‍රතිසංස්කරණය කර ඒ අවට ඉඩම් කට්ටි ජනතාවට නොමිලේ බෙදා දෙන්නට කටයුතු කළ පසු එම ප්‍රදේශය ක්‍රමයෙන් නැවත ජනාවාස වීම ඇරඹිණි. ගොවි බිම් සකස් කළ මිනිස්සු සිය වගා කටයුතු ආරම්භ කළහ. නමුත් ඒ වන විටත් අලි ඇතුන්, වල් හරක්, කිඹුලන් වැනි හානිකර සතුන් ගහණ මේ ප්‍රදේශයේ අය ජීවත් වූයේ ගස් මුදුන්වල තනාගත් අට්ටාල වල යැයි කියනු ලැබේ. තිස්සමහාරාම ප්‍රදේශයේ ගොවිතැන් බත් සඳහා නොමිලේ ඉඩම් දෙන බවට ඉංග්‍රීසි ජාතිකයන් රුහුණේ සෙසු ප්‍රදේශ වලට අණබෙර පවා පිටත් කර තිබේ.

ක්‍රම ක්‍රමයෙන් ගොවිබිම් වල සරු අස්වනු සමඟ ජන ජීවිතය සාර්ථක විය. සරුසාර අස්වනු හා සමඟ එහි සාර්ථක වෙළද නඟරයක් (නියම්ගමක්) ගොඩනැගීම ඇරඹිණි. ඒ අවට වෙළඳ ප්‍රජාව තම අස්වනු විකුණා ගැනීමට සේම විවිධ නිෂ්පාදන මිලදී ගැනීමට ද 'තිහව'ට පැමිණීමට හුරුපුරුදු වුහ. ඒ හා සමඟම ප්‍රතිසංස්කරණය කොට තිබූ තිස්සමහාරාම විහාරයද විශේෂ ආකර්ශණයට ලක්වූ ස්ථානයක් බවට පත්විය. දෙවුන්දර දේවාලය පවා ඉතා හොඳ ආදායමක් ලැබූ, පිරිස් බහුලව ගැවසුණු තැනක් බවට පත්ව තිබූ එසමයෙහි කතරගම දේවාලය එතරම් ජන ආකර්ෂණයට ලක් නොවූ එසේම, එතරම් ආදායමක් නොලැබූ , තරමක්අප්‍රකට ස්ථානයක් විය. එනිසාම 19වන සියවසේ අග භාගයේදී කතරගම දේවාලයේ නඩත්තුව සඳහා ඉංග්‍රීසින් විසින් පහළ ඌව ප්‍රදේශයෙන් ඉඩම් ප්‍රදානයක්ද කරන ලදී. දේවාලය සතු එම ඉඩකඩම් සේම ඒවායේ ඔප්පු ද අදත් කතරගම දේවාලය සතුව තිබේ.  

තිස්සමහාරාම සංවර්ධනයත් සමඟ එම ප්‍රදේශය කලඑළිවනවාත් හා සමඟ බැතිමතුන් සහ වෙළඳුන් එහි පැමිණීම ආරම්භ විය. මාතර ප්‍රදේශයෙන් ගෙනන අත්‍යවශ්‍ය පාරිභෝගික ද්‍රව්‍ය එහිදී අලෙවි කළ වෙළෙන්දෝ එම ප්‍රදේශයේ කෘෂිනිෂ්පාදන මිලදී ගෙන නගරයට රැගෙන ගියහ.

නමුත් කතරගම පුදබිම වෙත යා යුතු ගමන් මඟ වැටී තිබුණේ මහා රූස්ස වනාන්තරයක් වූ යාල මහා වනය හරහාය. එය විශාල කැලයක් සේම රුදුරු වන සතුන් ගැවසුණු අන්තරාකාරී ප්‍රදේශයක් ද විය. විශාල ගස් අතරින් කටු පදුරු අතරින් ඒ ඝන කැලෑවේ පාර සොයාගෙන යාම කිසිසේත්ම පහසු කටයුත්තක් නම් නොවීය. මහා වර්ෂා කාලයේදී පාදාගෙන තිබෙන පාරවල් පවා මඩවී කිසිවක් පැහැදිලි නැති තත්වයට පත්විය. මේ නිසාම මේ මහා වනය මැදින් කතරගම දක්වා ගමන් කිරීම පුරුදු කාරයෙකුට මිස නවකයෙකුට නම් කෙසේ වත් කළ හැක්කක් නොවිණි.

ඒ නිසා එකල ආරක්ෂා සහිතව කතරගම යාමට, තිස්සමහාරාමයට පැමිණෙන වන්දනා කරුවන් කළේ තම කරත්ත එහි නතර කර බඩු බාහිරාදිය පළපුරුදු කරත්ත කාරයින්ගේ කරත්ත වල පටවාගෙන ඔවුන් සමඟ ගමනේ බැරෑරුම් ඉතිරි කොටස ගෙවමින් කතරගමට ළඟාවීමය. ඒ සඳහා කිසියම් මුදලක් අයකර තම සේවය සැපයූ කරත්තකරුවන් පිරිසක්ද තිස්සමහාරාම වෙළඳ නගරය තුළ වූහ. මේ අයගේ සහය නොලබා හිතුමතේ මේ මහ වනය තරණය කරන්නට උත්සාහ කළ අය මඟ අතර මං වූ අතර සමහරු වනසතුන්ට ගොදුරු වී ජීවිත පවා අහිමි කරගත්හ.

එදා කතරගම ගිය උදවියට මුහුණ දෙන්නට සිදුවූ මේ අභියෝගාත්මක සිද්ධිය මුල්කොටගෙන තැනුණු "දැන ගියොත් කතරගම - නොදැන ගියොත් අතරමඟ" කතාවේ උප්පත්තිය සිදුවිය.

නිර්මලා කුමාරි සේනාරත්න

මේ දිනවල අපේ රටේ අධ්‍යාපන ක්ෂේත්‍රයේ දැවෙන ප්‍රශ්නයක් බවට පත් වී තිබෙන්නේ පෞද්ගලික මට්ටමින් ගොඩ නඟමින් පවතින උසස් අධ්‍යාපන ආයතන සදහා විශ්ව විද්‍යාල සිසුන් බොහොමයක ගෙන් එල්ලවන චෝදනාය. මේ නිසාම පෞද්ගලික මට්ටමින් ඉදිවන උසස් අධ්‍යාපන ආයතන 'උපාධි කඩ' නමින් ද ඔවුන් හදුන්වා තිබේ. උපාධි කඩය යනු මුදල් ගෙවා උපාධියක් ලබා ගත හැකි ස්ථානයක් ලෙස අරුත් ගැන්වීමට එයට 'කඩය' යන වචනය භාවිත කර ඇති බව පෙනේ.

නමුත් ලෝකයේ සම්මත ක්‍රමයට අනුව වෛද්‍ය විද්‍යාල හැඳින්වෙන්නේ මෙඩිකල් කොලේජ් ලෙස නොව මෙඩිකල් ස්කූල් නමිනි. ලෝකයේ ප්‍රමුඛතම වෛද්‍ය විද්‍යාල නාමාවලියේ දැක්වෙන්නේ ද මෙඩිකල් ස්කූල්ස් ලෙස මිස මෙඩිකල් කොලේජර්ස් ලෙස නොවේ.

විශ්ව කෝෂයට අනුව ස්කූල්, නැතහොත් පාසල අරුත් ගන්වා තිබෙන්නේ යම් දැනුමක් ලබා ගැනීම සදහා හෝ යම් නිර්මාණ ඥානයක් ලබා ගැනීම සදහා යොදා ගත හැකි ඉඩකඩක් නැතහොත් පරිසරයක් ලෙසය. එහි ගුරුවරුන්ගේ මග පෙන්වීම යටතේ ඉගෙන ගන්නා සිසුන් සමූහයක් සිටිති. පාසලක් යනු එවැනි ස්ථානයක් නම් වෛද්‍ය විද්‍යාලයක් වුව ද පාසලක් ලෙස හැදින්වීමේ කිසිදු වරදක් නැත. නමුත් අපට හැඟෙන පරිදි පාසලක් ලෙස අප හදුන්වන්නේ නිල ඇඳුමක් ඇඳ පොත් බෑගයක් කරේ දමාගෙන ගොස් කාල ඡේදවලට අනුව විෂයන් කීපයක් ඉගෙන ගන්නා තැනක් ලෙස ය.

කියු එස් සමීක්ෂණ වාර්තාවට අනුව 2015 වසරේ ලෝකයේ හොඳම විශ්ව විද්‍යාල නාමාවලියට අනුව ලොව හොඳම වෛද්‍ය පාසල ලෙස නම් කර තිබෙන්නේ ඇමෙරිකාවේ හාවඩ් වෛද්‍ය පාසලයි. දෙවැනි ස්ථානයට පත්ව ඇත්තේ එක්සත් රාජධානියේ ඔක්ස්ෆර්ඩ් වෛද්‍ය පාසලයි. තුන් වැනි ස්ථානය එක්සත් රාජධානියේ ම කේම්බ්‍රිජ් වෛද්‍ය පාසලට ලැබී තිබේ. මෙම වර්ගීකරණය 2016 සහ 2017 වසරවල පවා වෙනස් වී නැත. එනම් 2017 වසරේ ද හොඳම වෛද්‍ය පාසල් නාමාවලියේ ඉහලින්ම වැජඹෙන්නේ ඉහත කී වෛද්‍ය පාසල්ම ය.

2017 වසරේ ලොව හොඳම විශ්ව විද්‍යාල අතරින් ලංකාවේ විශ්ව විද්‍යාලවලට ලැබෙන්නේ එතරම් ඉහළ  ස්ථානයක් නොවේ. ලෝක වර්ගීකරණයට අනුව ලොව විශ්ව විද්‍යාල අතර 2092 වෙනි ස්ථානය ලබා තිබෙන්නේ කොළඹ විශ්ව විද්‍යාලයයි. 2361 වැනි ස්ථානය පේරාදෙණිය විශ්ව විද්‍යාලයටත් 2515 වැනි ස්ථානය මොරටුව විශ්ව විද්‍යාලයටත් 2815 වැනි ස්ථානය කැලණිය විශ්ව විද්‍යාලයටත් ලැබී තිබේ. මෙම ස්ථාන සමස්ත විශ්ව විද්‍යාලයේම අධ්‍යාපන තත්වය මත මිස වෛද්‍ය අධ්‍යාපනය මත පමණක් ලැබුණු ස්ථාන නොවන බව කිව යුතුම ය.

මුදලට උපාධිය ලබා ගත හැකි අධ්‍යාපන ආයතන උපාධි කඩ ලෙස හදුන්වන මෙවැනි කාලයක අපේ රටේ වෛද්‍ය විද්‍යාල වෛද්‍ය පාසල් ලෙස නම් කිරීමට යෝජනා කළ හොත් කුමන තත්වයක් උදාවේ ද යන්න සිතා ගත හැකි නොවන බව සදහන් කළ යුතු ය.

දුලංජලී මුතුවාඩිගේ

පසුගිය දිනක ගොතටුව ප්‍රදේශයේ තරුණ පිරිසක් විනෝද ගමනක් යන අතරේ කිතුල්ගල ප්‍රදේශයේ කැලණි ගඟට ආසන්නයේ පිහිටි වන ලැහැබක් අද්දර වාහනය මඳකට නතර කළහ.

ඒ ගමනේ මඳ විරාමයක දී කා බී විනෝදමත් වීම සඳහාය. ඔවුන්ගේ මෙම කටයුතු නිමා වන විට රාත්‍රී අඳුරද වැටී තිබුණි. ඒ පිරිසේ ඇතැමෙකු කැලණි ගඟට බැස දිය නාන්නටත්, දියකෙලියේ යෙදෙන්නටත් වූ නිසාය.

මෙසේ දිය නා ගොඩට පැමිණි එක් තරුණයෙක් එක්වරම මහත් සේ බියටපත්ව හති හළමින් වාහනය දෙසට දිව ආවේය.

“මචං අතන හොල්මනක්; සුදු ඇදගත්තු ගෑණු කෙනෙක් ‍මේ පැත්තට එනවා.”

කාත් කවුරුවත් නොමැති කැලණි ගං ඉවුරේ පාළු ඉසව්වකින් මතුවූ ඒ රුව සැබෑ කාන්තාවකගේ යැයි ඔවුන් කිසිවෙකුටත් නොසිතුණි.

“මචං අපි මෙතනින් ඉක්මනින්ම යං; ඔය මෝහිනීගේ අවතාරෙද දන්නේ නෑ.”

එලෙස කතිකා කර ගත්හ.

එහෙත් ඉන්පසුව තවත් කිහිප දෙනෙකුගේ මුණු මුණුවක් එදෙසින් ඇසෙන්නට වූ බැවින් එම මිතුරු පිරිස එදෙසට අවධානය යොමු කළහ. කැමරා උපකරණ අතින් ගත් කිහිප දෙනෙකු, තරුණයෙකු සහ තවත් කාන්තාවන් කිහිප දෙනෙකු එම පිරිස අතරේ සිටින බව මෙම තරුණ පිරිසට දැක ගත හැකි විය. එම ආගන්තුක පිරිසේ අත්වල විදුලි පන්දම් ඇති බවද පසුව තරුණයන්ට දැක ගත හැකි විණි.

“ඔයාලා කවුද? මොකද මෙහෙකරන්නේ?”

කුතුහලය දරා ගත නොහැකි එම පිරිසේ සිටි තරුණයෙක් ඇසීය.

“අපි‍ මේ ෆ්‍රී ෂූට් එකකට ආවා; අපි නතර වෙලා ඉන්නේ අතන හෝටලේ”

කැලණි ගඟ අද්දර ඇති සංචාරක හෝටලයක් පෙන්වමින් කැමරාවක් අතින් ගත් අයෙක් කිය.

ෆ්‍රී ෂූට් යනු විවාහ මංගල්‍යයකට පෙර එම යුවල විවිධ ස්ථාන වල තබා ඡායාරූප ගැනීමේ නවීනතම සම්ප්‍රදායකි. එසේ ගනු ලබන ඡායාරූප සහිත ඇල්බමය බොහෝවිට විවාහයට පෙරම එම මනාල යුවල අතට පත්කෙරේ. මෙම ඡායාරූප අලුත් අලුත් ක්‍රම අනුව ගැනීමද බහුලව සිදුකෙරේ.

“ඉතින් මේ කලුවරේ කොහොමද ෆොටෝ ගන්නේ?”

එම පිරිසේ සිටි තරුණයෙක් ඇසීය.

“අපි එක එක විදිහට ෆොටෝ ගන්නවා; ඒ හින්දා අපි දැන් මේ තියෙන කළුවරත් එක්ක කපල් එක තියලා ගගේ එළියෙන් ෂූට් කළා. වැඩේ නියමයි. ඒත් මොකක්ද ඔයාලට තියෙන ප්‍රශ්නෙ”

 ඡායාරූප ශිල්පියා ඇසීය.

“අපිට නම් කිසි ප්‍රශ්නයක් නැහැ. හැබැයි අපිට මේ වැඩෙන් එක හොඳක් වුණා.”

එක් තරුණයෙක් කීය.

“ඒ මොකක්ද?"

 විවාහ අපේක්ෂිත තරුණයා යැයි සැලකිය හැකි තැනැත්තා ඇසීය.

එවිට ඉන් එක් තරුණයෙක් වහා ඉදිරිපත් විය.

“අපි මේක ෆ්‍රී ෂූට් එකක් කියලා නොදැන; මෙයාට මෝහිනී කියලා රැවටුණා නේ. හැබැයි මීට පස්සෙ ඇත්ත මෝහිනී දැක්කත් අපි හිතන්නේ ෆ්‍රී ෂූට් එකක් කියලා.”
 

දමයන්ති ගමගේ

 

හෘද රෝග වෛද්‍යවරුන් හමුවට එන රෝගීහු පිරිස් හතරකි. ඒ හෘද රෝග ලක්ෂණ සහිත රෝගීන්, හෘදයාබාධයක් බව රෝග විනිශ්චය වූ පසු ඖෂධ භාවිතා කරන රෝගීන්, එසේ ඖෂධ භාවිතා කරන අතරේ සැත්කම් සඳහා පෙනී සිටීමට බලාපොරොත්තු වන රෝගීන් සහ හෘද සැත්කම් වලට බඳුන් වූ රෝගීන් වශයෙනි.

ඒ රෝගීන් අතරින් පුරුෂ පාර්ශවයෙන් වෛද්‍යවරුන් වෙත යොමු වන පොදු ප්‍රශ්න කිහිපයක් ඇත. ඒ අතරින් එකක් වනුයේ හෘද රෝග වලින් පෙළෙන්නවුන් හා හෘද සැත්කම් වලට භාජනය වන්නවුන් ගේ ලිංගික ජීවිතය කෙබඳු විය යුතුද යන්නය.

කෙසේ හෝ කිසිදු හෘද රෝගයක් මුල්කොට ලිංගික තහංචියක් පැනවීමට වෛද්‍යවරයෙකුට අවශ්‍ය නොවන අතර ඒ සඳහා හැකියාවක් ද ඔවුන් සතුව නැත. ඒ ලිංගිකත්වය යනු හුදෙක් මිනිසුන් තුළ පවත්නා ස්වභාවික ආවේගයක් බැවිනි. එහෙයින් වෛද්‍යවරුන්ට කළ හැක්කේ අවශ්‍ය පරිදි ඒ සඳහා යම් යම් උපදෙස් ලබා දීම පමණි.

පසුගිය දිනයක මා හමුවට පැමිණි මැදිවියේ රෝගියෙකු  කියා සිටියේ හෘද රෝග සඳහා ඖෂධ භාවිතා කිරීමෙන් පසු තමන්ගේ පුරුෂ ශක්තියෙහි යම් අඩුපාඩුවක් දැනෙන බවය. එම ඖෂධ මගින් එවැන්නක් සිදුවිය හැකි ද යන්න ඔහු මා වෙත යොමු කළ පැනයයි.හෘද රෝග සඳහා ගනු ලබන ඇතැම් ඖෂධ වල ඇති රසායනික ක්‍රියාකාරීත්වයෙහි අතුරුපලයක් ලෙස ඇතැමෙකු තුළ ලිංගික බෙලහීනත්වයක් ඇති විය හැකි බව පැහැදිලි කළ මම ඒ සඳහා කළ හැකි පිළියම් ඇති බවද පෙන්වා දුනිමි.

“එහෙම නම් 'ඩොක්ට' අලුකෙසෙල් වගේ දේවල් කන්න හොඳම නැතුව ඇති නේද? ඒකෙන් මේ තත්ත්වය තවත් වැඩි වෙන්න පුළුවන් නේද?”

ඔහු ම’වෙතින් පෙරලා ප්‍රශ්න කළේය.

“ඔය පවතින තත්ත්වයයි අලුකෙසෙලුයි අතර තියෙන සම්බන්ධය මොකක්ද?”

මම ඔහුගෙන් ඇසුවෙමි.

“ඇයි ඩොක්’ට එහෙම අහන්නේ? අලුකෙසෙල් කෑවම පුරුෂ ශක්තිය අඩුවෙනවා කියන එක කවුරුත් දන්න දෙයක්නේ. එහෙම නම් ඇයි හිර කාරයෝ වගේ අයට හැමදාම වගේ අලුකෙසෙල් දෙන්නේ?”

ඔහු අසා සිටියේ මා විස්මයට පත්කරවමිනි.

කෙසේ හෝ ඔහුගේ මේ ප්‍රකාශය මගේ සිත තුළ ද කිසියම් කුතුහලයක් දැන වූ බැවින් මම බන්ධනාගාර රැඳවියන්ට ආහාර වශයෙන් වලදී වැඩිපුර අලුකෙසෙල් ව්‍යංජනය දෙන පුවත සත්‍යයක් දැයි මගේ මිතුරු බන්ධනාගාර අධිකාරීවරයෙකු ගෙන් අසා සිටියෙමි.

“අපේ නුවර පල්ලෙකැලේ එළිමහන් සිර කඳවුරේ බොහොම සාර්ථක එළවලු වගාවක් කෙරෙනවා. ඒක මහවැලි නිම්නය ආශ්‍රිතව තියෙන නිසා අලුකෙසෙල් වගේ දේවල් වලින් සරු පළදාවක් ලැබෙනවා. ඒ කාරණය හැරුණු කොට බන්ධනාගාර රැඳවියන්ට දෙන ආහාර වේල සම්මත ප්‍රමිතියකට අනුව ලබා දෙනවා මිසක් ඔයවගේ වෙනත් අරමුණු ඉලක්ක කරගෙන දෙන්නේ නැහැ.” හෙතෙම කීය.

අලුකෙසෙල් ආහාරයට ගැනීමෙන් පුරුෂ ශක්තිය  හීන වන බවට අපගේ ජන සමාජය තුළ පවතින මෙම විශ්වාසය කොතරම් ප්‍රබලද යත් අපගේ ඇතැම් ප්‍රදේශවල භික්ෂූන් වහන්සේ සඳහා පිරිනමන දාන මාන වලදී විශේෂ අලුකෙසෙල් ව්‍යංජනයක් සකස් කරන බවට තොරතුරු තිබේ.

එමගින් අපගේ පැරණි බෞද්ධ සමාජය භික්ෂූන් වහන්සේලා තුළ ඇති 'කෙලෙස් ප්‍රහීන කරවීම' පිණිස පවා මෙම අලුකෙසෙල් ව්‍යංජනය යොදා ගැනීමට දැරූ උත්සාහය අපූරුය.

අප ගන්නා ඇතැම් ආහාර වල ඇති රසායනික සංඝටක වල යම්  ඖෂධීය ගුණයක් ඇති බව සත්‍යයකි. එහෙත් ආහාරය මෙන්ම ඇතැම් ඖෂධ මුඛ මාර්ගයෙන් ගනු ලැබුවද ඖෂධයකින් ලැබෙන තීරණාත්මක හා ප්‍රබල බලපෑම ආහාරයකින් සිරුරට ඇති නොවේ.

නිදසුනක් ලෙස පිළිකා රෝගය මැඩලීමට උපකාරීවන Nitrilosides (B17) විටමීනය මඤ්ඤොක්කා තුළ තිබෙන බව විද්‍යාත්මකව තහවුරු වී තිබේ. එහෙත් පිළිකා සඳහා වන ඖෂධයක් වශයෙන් ම‍ඤ්ඤොක්කා ආහාරයට ගන්නේ නම් එක් වේලක් සඳහා ගත යුතු මඤ්ඤොක්කා ප්‍රමාණය ඇතැම් විට කිලෝ සිය ගණනක් විය යුතුය. නමුත් ඖෂධය යනු එම සංඝටකයන් සුදුසු මාත්‍රාවකට සකස් කිරීමෙන් කෘත්‍රිමව නිශ්පාදනය කරන්නකි. ඖෂධය තුළ ආහාරයට වඩා ප්‍රබල ක්‍රියාකාරී ශක්තියක් ඇත්තේ එබැවිනි.

කෙසේ හෝ මෙම අලුකෙසෙල් සහ පුරුෂ ලිංගික බෙලහීනත්වය පිළිබඳ කිනම් හෝ විද්‍යාත්මක පසුබිමක් තිබේ දැයි සොයා බැලීමට මම තීරණය කළෙමි.

අලුකෙසෙල් ඉංග්‍රීසියෙන් හැඳින්වෙනුයේ Ash plantain යනුවෙනි. මෙය  ඇතැම් රටවල Raw Banana යනුවෙන්ද හැදින්වෙයි. නමුත්  අලුකෙසෙල් හැඳින්වීම සඳහා වෙනම උද්භිදවිද්‍යාත්මක නාමයක් නැත. ඒ සඳහා ඇත්තේ සාමාන්‍ය කෙසෙල් හඳුන්වන Musa acuminata යන නම පමණි. අලුකෙසෙල් යනු එහිම උප විශේෂයකි.නමුදු ලෝකයේ මෙතෙක් කරනු ලැබූ කිසිදු විද්‍යාත්මක පර්යේෂණයකින් අලුකෙසෙල් ආහාරයට ගැනීමෙන් පුරුෂ ශක්තිය හීන වන බව සනාථ වී නොමැත. එමෙන්ම ආහාරයක් මගින් එවැන්නක් සිදු කළ හැකිය යන්න සිතීමද විද්‍යාත්මක නොවේ. පුරුෂ ශක්තිය වඩවන බව පැවසෙන වැල්පෙනෙල, දූරියන් ආදීය පිළිබඳව කිව හැක්කේද එය මය. ඒ අනුව මෙය සමාජය පුරා පැතිර ගත් මිථ්‍යා මතයක් බව පැවසිය යුතුය.

‘කඟවේනා’ යනු ජව බලය සංකේතනය කරන තනි අඟකින් යුත් කල්පිත සත්වයෙකි. කඟවේනාට සමාන සත්ව ලෝකයේ වෙසෙන සාමාජිකයා වනුයේ තනි අඟකින් යුත් ‘රයිනෝසිරස්’ ය.  මෙම සත්වයාගේ අඟ ශක්තිමත් පුරුෂ ලිංගේන්ද්‍රියට සංකේතනය කිරීම මත රයිනෝසිරස් අඟ කුඩු කර තැනූ ආලේප ගෑමෙන් පුරුෂ ශක්තිය වැඩිවන බවට ලොව පුරා මිථ්‍යා මතයක් පැතිර ගොස් තිබේ. මෙය කොතරම් ප්‍රබල ලෙස පැතිර ගොස් තිබේද යත් එමගින් ස්වභාදම් මවගේ කදිම තිළිණයක් වන රයිනෝසිරස් සත්වයන් මිහිතලයෙන් වඳවී‍යාමේ අවදානමක් ද පැනනැගී තිබේ. ඒ අනුව ලොව ඇතැම් රටවල රයිනෝසිරස් පැටවුන්ගේ අඟ කපා දැමීමෙන් උන්ගේ මතු පැවැත්ම තහවුරු කිරීමේ ව්‍යාපෘති ක්‍රියාත්මක වෙයි.
මෙම අලුකෙසෙල් පිළිබඳ මිථ්‍යාවද එවැන්නකි. දිනපතා අලුකෙසෙල් කොපමණ ප්‍රමාණයක් ආහාර ගත්තද එය පුරුෂ ශක්තිය හීන කිරීමට අංශු මාත්‍රිකව හෝ බල නොපාන බව ඒකාන්ත වශයෙන්ම කිවයුතුව තිබේ.

හෘද රෝග විශේෂඥ වෛද්‍ය නාමල් විජයසිංහ

ජ්‍යෙෂ්ඨ කථිකාචාර්ය, වෛද්‍ය පීඨය, ශ්‍රීමත් ජෝන් කොතලාවල ආරක්ෂක විශ්ව විද්‍යාලය, රත්මලාන

IMAGE

දේවභක්තියක් නැතත් යකඩ කොකු වලින් එල්ලෙන්න පුළුවන්!

IMAGE 2017 Aug 16 16:24
ශරීරයේ විවිධ ස්ථාන වලට ගසන ලද යකඩ කොකු වලින් එල්ලී කිසිදු වේදනාවකින් තොරව ඇතැම්විට සතුටින්...
Views - 211

හම්බන්තොට වරායේ තාත්තාත් මං බාප්පාත් මං

IMAGE 2017 Aug 16 11:43
කීර්තිමත් දේශීය ව්‍යාපාරිකයකු වන ආරියශීල වික්‍රමනායක සමුද්‍රිය කටයුතු පිළිබඳ...
Views - 1872

සිඳූ නිසා මලීට අසාධාරණයක් වුණේ නැහැ

IMAGE 2017 Aug 16 07:52
මලී ටෙලි නාට්‍යයේ මලී ලෙසින් අසීමිත ජනතා ආකර්ශණයට පත් සමාධි ආරුණචායා මලී - 3, සිඳු ටෙලි...
Views - 1416

මත්පැන් ‘තිත්ත කරන’ පෙත්ත අතුරුදන්?

IMAGE 2017 Aug 15 17:23
මත්පැන් පානයට ඇබ්බැහිවූවන් ඉන් මුදවාලීම පිණිස නිෂ්පාදනය කොට ඇති ඖෂධ වර්ගයක් මේ දිනවල...
Views - 1133

කාලගුණ විද්‍යාඥයන් සුනාමි ගැන දන්නෙ කොහොමද? (Voice cut)

IMAGE 2017 Aug 15 13:00
සුනාමි ඇතිවීම, එහි බලපෑම, දුර ප්‍රමාණය ආදිය පිළිබඳව සමීක්ෂණ‍ සිදුකොට ඇත්තේ සාගර...
Views - 678

අත්තනගලු ඔයේ මාළුන්ට දන්සලක් (Video)

IMAGE 2017 Aug 14 12:58
ලක් ඉතිහාසයේ එදා මෙදා තුර වාර්තා වන සුවිසල්ම දානය සිරිසඟබෝ රජතුමා විසින් පිරිනමන ලද්දකි. ඒ...
Views - 2030

Please publish modules in offcanvas position.