Coss Ear2
lakbima.lk
COSS Ear 1

අලි මිනිස් ගැටුමේ නිහඬ ඛිෙදවාචකය

“අලි මිනිස් ගැටුම”  මේ මෑතක සිට මාධ්‍යය මගින් අපට මනාව හුරු පුරුදු කොට ඇති වදනකි. අලි මිනිස් ගැටුම යනු අප රටට පමණක් සීමා වූවක් නොවේ. එය ආසියා අප්‍රිකා මහාද්වීපයන් හි වනගත සහ ග්‍රාමීය ප්‍රදේශවල මිනිසුන් සේම අලි ඇතුන් ද එකසේ මුහුණ පාන ගැටලුවකි. එනිසාම අන්තර්ජාතික වන සත්ව අරමුදල (WWF) ආදී සංවිධාන මගින් මෙම අලි මිනිස් ගැටුම සදහා විසඳුම් ද ඉදිරිපත් වෙමින් පවතී.

නමුත් ලෝකයේ මහාද්වීපය දෙකක ඇතැයි කියන මෙම අලි මිනිස් ගැටුමේ ස්වභාවය රටින් රටට සහ ජන සමාජයෙන් සමාජයට වෙනස්ය. නමුදු මතෛක් ඒ සම්බන්ධයෙන් විධිමත් සමාජ මානව විද්‍යාත්මක අධ්‍යයනයක් සිදුවී නොමැති බව මගේ වැටහීමය.

අලි මිනිස් ගැටුම යන වදන සමාජයේ ඉස්මතු වූ ලෙසින් අලි මිනිස් සහජීවනය යන්න වදන ඉස්මතු නොවීම පුදුම සහගතය. නමුත් අද මෙන් හය හත් ගුණයක වනාන්තර සහ අලි ඇතුන් ගහනයක් පැවැති අතීතයේ සිට මෙරට අලි මිනිස් සහජීවනයක් පැවැත තිබූ බව ඒකාන්ත සත්‍යයකි. එහෙත් ඒ සඳහා හේතු වූ කරුණු පිළිබඳ මතෛක් පැහැදිලි අනාවරණයක් වී ඇති වගක් මම නොදනිමි.

අලියා, ඇතා ශ්‍රී ලාංකීය ජන විඥානය තුළ ප්‍රබල ආධ්‍යාත්මික සංකල්පයකි. මහ බෝසතුන් කුස පිළිසිඳ ගැනීම සංකේතනය කිරීම පිණිස මහා මායා දේවිය දකිනුයේ සො¾ඩින් නෙළුමක් ගත් සුදු ඇත් පැටයකු තම දකුණු ඇලයෙන් කුස තුළට ඇතුළුවීම පිළිබඳ සිහිනයකි. එමෙන්ම පාරලෙයිය වනයේදී බුදුන් වහන්සේට ඇප උපස්ථාන කළ ඇතකු සම්බන්ධ කතා පුවතක් ද බෞද්ධ සාහිත්‍යයේ එයි. බුදුන් වහන්සේ තමන් වහන්සේ පිළිබඳව දක්වා ඇති උපමා අතුරින් හස්ති රාජ උපමාවද ප්‍රධාන තැනක් ගනී.

අපගේ ජන සංස්කෘතියට අනුව සමන් දෙවියන්ගේ වාහනය සුදු ඇතෙකි. මහනුවර යුගයේ පමණ සිට අප ජන සමාජයේ අතිශය ජනප්‍රියත්වයට පත් ගණ දෙවියන්ගේ රූපය වශයෙන් දක්වා ඇත්තේ එක් දළයක් සහිත ඇතෙකි. මෙවන් තත්ත්වයක් යටතේ විශේෂයෙන් සමන් දෙවියන්ගේ අඩවිය වශයෙන් සුප්‍රකට සබරගමු පළාතේ ගැමියන් තුළ අලි ඇතුන් පිළිබඳ සුවිශේෂ ගෞරවාදරයක් පවතින බව නොරහසකි. ඔවුන්ගේ පාරම්පරික විශ්වාසයනට අනුව සබරගමුවේ වැසියන්ට අලි ඇතුන්ගේ දුක් පීඩා කරදර හිරිහැර සිදු වන්නේම නැති තරම්ය. ඊට හේතුව සමන් දෙවිඳුන්ගේ කරුණාව එම සද්දන්තයන් වෙතටද සම්ප්‍රේෂණය

වී ඇතැයි සබරගමු ගැමියන් විශ්වාස කිරීමය. එහෙත් මෙම තත්ත්වය ඊට වඩා යථාර්ථවාදී ලෙස විස්තර කළහොත් එය මෙලෙස විස්තර කළ හැක.

1. අලි ඇතුන් වෙසෙන රජරට, නැගෙනහිර, දකුණ ඌව සහ මහවැලි කලාපයන්ට සාපේක්ෂව මධ්‍යම සහ සබරගමු කලාපයන් හි වන අලි ගහනය අවම වීම.

2. මධ්‍යම සහ සබරගමු පළාත්වල වන ගහනයන්ට ජු හානිකර බලපෑම් සිදු කෙරෙන ඊනියා සංවර්ධන ව්‍යාපෘතීන් අවමවීම මත වන අලින්ගේ සාම්ප්‍රදායික වාසභූමි මඳ වශයෙන් හෝ ආරක්ෂා වී තිබිම.

3. රළු භූ විෂමතා ලක්ෂණ හේතුවෙන් වන අලින්ගෙන් ආරක්ෂාවීමේ පහසු හැකියාවක් එම ප්‍රදේශවල ගැමියන්ට උරුම වී තිබිම.

4. අලිවැට තැනීම, අලි වෙඩි යෙදීම වැනි වන අලින්ගේ සාම්ප්‍රදායික චර්යාවන්ට එරෙහි මානව ක්‍රියාකාරකම් දිවයිනේ සෙසු ප්‍රදේශ වලට සාපේක්ෂාව අවම වීම හා එමගින් අලි ඇතුන් කුපිත කරවීමෙන් වැළකී සිටීම.

සබරගමුවේ පවත්නා මෙම අලි මිනිස් සහජීවන රටාවට වඩා යම් යම් විෂම ලක්ෂණ පෙන්නුම් කළ ද වන අලින් වෙසෙන දිවයිනේ සෙසු ප්‍රදේශවල වැසියන් තුළ ද වන අලින් පිළිබඳ බද්ධ වෛරයක් කෝන්තරයක් නොමැති බවට මේ සටහන තුළින් සහතික වීමට මට පුලුවන.

වන අලින් පිළිබඳව ගම්වැසියන් තුළ පවත්නා කෝපයට, නොරිස්සුමට සහ අරුචියට ප්‍රධාන හේතු තුනක් තිබේ.

ඉන් පළමුවැන්න තමන්ගේ ජීවිත සහ දේපළවලට හානි පැමිණවීම සහ බෝග වගාවන් විනාශ කර දැමීමය. එහෙත් තම ගම් බිම්වලට වන අලින් කඩා වදින්නේ වසර සිය දහස් ගණනක් තිස්සේ උන් රැකගත් පාරම්පරික උරුමය අනුව බවත් අතීතයේ වන අලින් ජීවත් වූ වන කලාපයන් හි දිගින් දිගටම මිනිස් ජනාවාස ඉදිවීම මත වන අලින්ට තම සාම්ප්‍රදායික සුපුරුදු චර්යාවන් පවත්වා ගැනීමට ඇති නොහැකියාව මත බවත් වන අලින්ගෙන් උපද්‍රවයන්ට ලක්වන සෑම ගම්වැසියෙක්ම දනිති.

සාමාන්‍යයෙන් එක් වන අලියකුගේ ගොදුරු කලාපය වර්ග කිලෝමීටර් පනහේ සිට එකසිය පනහ දක්වා වන බව පර්යේෂණ මගින් හෙළිදරව් වී තිබේ. අක්කර වශයෙන් ගත්විට එය අක්කර දොළොස් දහස් තුන්සිය පනස් පහේ සිට අක්කර තිස් හත් දහස් හැට පහක් පමණ දක්වා පැතිරුණු බිම් ප්‍රමාණයකි. වන අලියකුට තමන් සතු මෙම ස්වභාවික පැවැත්ම හුදෙක් වනාන්තරයක් තුළදීම රැක ගත නොහැකි බව වන අලින්ගේ බලපෑමට නතුවූ සෑම පෙදෙසකම ගැමියෝ පිළිගනිති. වන අලියකු හෝ අලි රංචුවක් ගම්වැද තම ජන ජීවිතයට දරාගත නොහැකි බලපෑමක් සිදු කළවිට මහා මාර්ගයට කඩා වැදී ඊට විරෝධය පළ කරන

ගැමියන් ගේ රූප රාමු සහ ප්‍රකාශ ඔබ මාධ්‍යයන් මගින් කොතෙකුත් දැක තිබෙන්නට පුලුවන. එහෙත් ඔවුන් බලධාරීන්ට එලෙස හඬ නගා කියනුයේ තමන් ජීවත්වන පරිසරයෙන් මෙම වන ඇතුන් සඳහටම තුරන් කර දැමීමට කියා නොවේ. අලි මිනිස් ගැටුම නතර කොට අලින්ටත් මිනිසුන්ටත් දුකකින් කරදරයකින් තොරව ජීවත්විය හැකි සහජීවන පිළිවෙතක් හඳුන්වා දෙන ලෙස කියමිනි.

පසුගිය නොවැම්බරයේ ඇත් දළ සොරුන් විසින් කෲර ලෙස ඝාතනයට ලක්වූ ගල්ගමුවේ දල පූට්ටුවාගේ මරණයෙන් පසු එම ප්‍රදේශයේ වැසියන් වන අලින් කෙරෙහි අතිශය සංවේදී වී ඇති බවට නොරහසකි. කිසිදු මිනී මැරුමක් සිදු කොට නැතත් ගැමියන්ගේ නිවාස කඩා දැමීම් සහ වගා පාළු කිරීම් ආදී චෝදනා රැසකට වග උත්තර කරුවා වූ ගල්ගමුවේ තනි දලයා, ඒකදත්ත සහ චණ්ඩි  නමින් හඳුන්වන හස්තියා හෙරොව්පතාන අලි රැඳවුම වෙත පසුගිය දෙසැම්බර් 17දා රැගෙන යන විට ගම්මුන් ඒ සද්දන්තයාට කොමඩු, බඩඉරිඟු ආදියෙන් සංග්‍රහ කරන ලද්දේ ඒ සතාට කිසියම් වරදකට හසුව බන්ධනාගාර ගත කරන තම සමීප ඥාතියකුට සේ සලකමිනි. එහෙත් වර්ග කිලෝමීටර් දහයක් පමණ වන එම වන අලි රැඳවුම තුළ වෙසෙන සෙසු වන අලින්ගෙන් එල්ල වන ප්‍රහාර දරාගත නොහැකි නිසාදෝ එම හස්තියා පසුගිය දෙසැම්බර් 21වන දින එම අලි රැඳවුමේ ආරක්ෂිත වැටද බිඳ පිටතට පැන ගත්තේය.

මෙම ප්‍රවෘත්තිය දිවයිනේ සෑම විද්‍යුත් සහ මුද්‍රිත මාධ්‍යයකම පළවූ අතර එම ප්‍රවෘත්තිය පළවූ එක් සමාජ ජාල වබේ අඩවියක ගල්ගමුවේ තරුණියක විසින් පළකොට තිබූ මෙම ප්‍රතිචාරය දැක දෙනෙත් උණුසුම් වන අයුරක් මටද හැඟිණි.

එම ප්‍රතිචාරය වූයේ “පරිස්සමින් ගෙදර එන්න”යන්නය.

තවත් තොරතුරු ලබන සතියේ

තිලක් සේනාසිංහ

 

IMAGE

බසයේදී දුන් බොරු විවාහ පොරොන්දුවෙන් පවුල්ජීවිතේ 'හබක්'

IMAGE 2018 Feb 23 12:25
ඔහු අගනුවර ප්‍රසිද්ධ සමාගමක විධායක නිලධාරියෙකි. වයස අවුරුදු 40 ඉක්මවූ ඔහුට රූමත් බිරිඳක් සහ...
Views - 4000

අහිමි පෙම ඉල්ලා පෙම්වතියට ප්‍රසිද්ධියේ ගුටි ඇනලා

IMAGE 2018 Feb 23 10:42
පැරණි පෙම්වතියගෙන් අහිමි වූ ආදරය නැවත ඉල්ලා එය නොලැබුණු විට නාරාහේන්පිට ප්‍රදේශයේදී ඇයට...
Views - 2648

සංසාර සිහිනයේ ගී සංකල්පනය මම 'ටැබ් එකේ ටයිප් කරපු' එකක්

IMAGE 2018 Feb 21 12:00
සනුක වික්‍රමසිංහ ගායනා කරන “සංසාර සිහිනේ” කලක පටන් බොහෝ ගීත දර්ශකවල පෙරමුණ ගෙන තිබෙන...
Views - 3726

මම නාට්‍ය කලාවෙ ඉන්නේ ඒ ගැන තියන 'උණ' නිසයි

IMAGE 2018 Feb 21 11:53
වේදිකාව, පුංචිතිරය සහ සිනමාව යන මාධ්‍ය ත්‍රිත්වයෙහිම සිය ප්‍රතිභාව ප්‍රකට කළ කලාකරුවකුවන...
Views - 2239

බිරිඳ රැකියාවක් නොකිරීම මගේ සාර්ථකවයට හේතුවක්

IMAGE 2018 Feb 20 14:38
“සිරස ජූනියර් සුපර් ස්ටාර්..” තරගය ගැන මුලින්ම අප ඔබගෙන් විමසන්න කැමතියි.. ඇත්තෙන්ම “සිරස...
Views - 7443

බිරිඳට පින් තකා සුනඛයන්ට දිනපතා සහල් කිලෝ 08ක දනක්

IMAGE 2018 Feb 20 14:23
මිනිසා තිරිසනුන් වන අවස්ථාත් තිරිසනා මිනිසුන් වන අවස්ථාත් අපට බොහෝ විට දක්නට ලැබුණද...
Views - 4594

Please publish modules in offcanvas position.